آثار معماران مشهور جهان برای بازسازی شهر بیروت به حراج گذاشته می شوند

بیش از 60 شرکت بین‌المللی معماری در تلاش برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای بازسازی بیروت پس از انفجاری ماه آگوست در بندر این شهر هستند. این معماران قصد دارند که آثار هنری خود را در یک حراج به فروش بگذارند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، پس از انفجار بندر بیروت که حداقل 300 هزار نفر را بی‌خانمان کرد، جمعی از معماران مشهور جهان، طراحی‌ها و آثار هنری خود را با امضا خود به حراج می‌گذارند تا برای بازسازی بیروت هزینه شود. تاتیانا بیلبائو معمار مشهور مکزیکی، نورمن فاستر معمار باسابقه انگلیسی، دیوید چیپرفیلد و بنیاد زاها حدید از جمله افرادی هستند که برای این حراج خیریه آثار خود را اهدا کرده‌اند.

این حراج که معماران آن را "برای بیروت" نامیده‌اند، همزمان با نمایشگاه سالانه طراحی میامی از 27 نوامبر تا 6 دسامبر (7 تا 16 آذر) برگزار می‌شود و کلیه عواید آن به آزمایشگاه شهری بیروت می‌رسد.

آزمایشگاه شهری بیروت، قصد دارد با برنامه‌ریزی گسترده‌تر، بازسازی این شهر را به روشی عادلانه و پایدار در پی انفجار بندر بیروت متمرکز کند. به طور خاص این آزمایشگاه در حال برنامه‌ریزی برای کمک به بازسازی زیرساخت‌های مهم مانند بیمارستان‌ها، اسکان اضطراری و همچنین باغ‌ها، کتابخانه‌ها و سایر فضاهای عمومی است که برای جامعه محلی لبنان دارای اهمیت است.

اثر "مرکز آرامش" زاها حدید


مکرم الکادی از شرکت معماری LEFT در نیویورک که سازماندهی این حراج را بر عهده دارند، گفت: "حتی قبل از انفجار بیروت، لبنان درگیر یک بحران اقتصادی و مالی بود که دولت را فلج کرد و همزمانی آن با شیوع کرونا شرایط را حتی بدتر کرده بود."

استفانو بوئری معمار ایتالیایی برای این حراج یک نقشه‌ موزاییکی مدیترانه‌ای را ترسیم کرده که در آن رابطه بیروت با شهرهای مهم اروپا را از طریق خطوط زرد روشن، نشان می‌دهد. در حالی که هموطن او رنزو پیانو یک قطعه رسانه ترکیبی را ایجاد کرده که تاریخ جدیدی را برای شهر بیروت متصور می‌شود.

الکادی به دزین گفت: "طراحی رنزو پیانو یک امید خاص را نشان می‌دهد که در غم و اندوه کنونی نفوذ می‌کند. سناریوی او که در آن برنامه‌ریزی برای فردای بهتر است، همان چیزی است که افراد باید در مورد آن آرزو داشته باشند."

اثر دیوید آدجای


نورمن فاستر 100 لیتوگرافی از مدرسه مدولاری را که در سال 2009 در سیرالئون به پایان رسانده است به این حراج ارائه کرده و دیوید چیپرفیلد، معمار انگلیسی نیز چاپی از پل بتونی را که برای آکادمی سلطنتی هنر انگلیس طراحی کرده بود برای حراج ارائه داده است. در حالی که دیوید آدجای معمار مشهور غنایی طراحی که با ورق طلای 24 عیار کار شده به این حراج اهدا کرده است. معمار مکزیکی تاتیانا بیلبائو که عمداً آثار کلاژ کار می‌کند، یکی از آثار خود با عنوان "برای بیروت" را به حراج خواهد آورد.

استودیوی طراحی زاها حدید یکی از معدود آثار هنری سه بعدی این هنرمند را برای جمع‌آوری کمک مالی به بیروت اهدا کرده است. این مجسمه با عنوان "مرکز آرامش" دارای مشخصات مایع و خطوط معکوس معماری است و از طرف زاها حدید به عنوان ارتباط عمیقا شخصی وی با شهر به رسمیت شناخته می‌شده است.

استیون هول معمار نامدار آمریکایی نیز یک نقاشی آبرنگ به حراج اهدا کرده؛ در حالی که بسیاری از استودیوهای بزرگ معماری نیز آثاری به این حراج ارائه داده‌اند.

اثر دیوید چیپرفیلد


زیاد جمال‌الدین، بنیانگذار شرکت معماری LEFT نیز درباره این حراج گفت: "علاوه بر تخیل معماری که در این آثار دیده‌ می‌شود، مجموعه آنها یک حس فوق‌العاده سخاوت‌مندانه و همبستگی جهانی را بیان می‌کنند و این کیفیتی است که به سختی می‌گذارد جهان ما تکه تکه شود."

logo-samandehi