نمایش مجموعه نفیس دستبافت‌های روستایی و عشایری تناولی در موزه فرش

پرویز تناولی هنرمند مجسمه‌ساز و پژوهشگر حوزه هنر، ۱۴۰۸ دستبافت روستایی و عشایری را به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهدا کرد و قرار است این آثار در موزه فرش به نمایش گذاشته شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، آیین امضای تفاهم‌نامه بین فرزند استاد پرویز تناولی (به‌نمایندگی از پدر) و محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور به‌نمایندگی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح روز ۱۹ آبان ماه ۹۹ در محل این وزارتخانه برگزار شد و بر اساس آن مقرر شد ۱۴۰۸ قطعه دستبافت روستایی و عشایری که طی ۶۰ سال توسط استاد پرویز تناولی از روستاها و عشایر سراسر ایران جمع‌آوری شده است به وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی با بیان اینکه بر اساس این تفاهمنامه ۱۴۰۸ دستبافت نفیس عشایری و روستایی ایران که ترکیبی از گلیم، گبه و فرش است از سوی استاد پرویز تناولی به وزارتخانه اهدا می‌شود، افزود: اهدای این مجموعه نفیس و امضای تفاهمنامه با خانواده استاد تناولی اتفاق خوشایندی بود که امروز رخ داد. بخشی از این مجموعه به وزارتخانه تحویل داده شده و تحویل بخش دیگر آن به زودی انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه این مجموعه جزو اموال وزارتخانه خواهد شد، تصریح کرد: این آثار به طور دائم تحویل وزارتخانه می‌شود که در سامانه جام و فهرست آثار موزه‌ای کشور به ثبت خواهد رسید.

طالبیان به برگزاری مراسم رونمایی از این مجموعه در موزه فرش ایران در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و گفت: به‌‌زودی نمایشگاه موقتی در موزه فرش ایران برای رونمایی از این مجموعه نفیس، کمیاب و منحصربفرد انجام خواهد شد. همچنین برای راه‌اندازی موزه استاد تناولی و نمایش این مجموعه یکی از خانه‌های تاریخی شیراز در نظر گرفته شده که امکان‌سنجی این محل هفته آینده با حضور کارشناسان مربوطه و خانواده استاد انجام می‌شود و به‌عنوان نمایشگاه دائمی مجموعه‌ای از این هنرمند صاحب‌نام کشور افتتاح و دایر خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در خصوص زمان راه‌اندازی این مکان در شیراز توضیح داد: تلاشمان این است که طی چند ماه آینده مرمت و تجهیز این خانه تاریخی انجام شود. از آنجا که نمایش فرش از حساسیت بالایی برخوردار است، باید در طراحی و تجهیزات اقدامات لازم صورت گیرد که مشکلی برای آثار پیش نیاید. راه‌اندازی موزه استاد تناولی در اولویت وزارتخانه قرار خواهد گرفت که تامین اعتبار آن به زودی انجام می‌شود که این مشارکت به‌عنوان یکی از اتفاقات مهم این دوره ثبت شود.

تندیس تناولی که به نمایندگی از پدر این تفاهمنامه را امضا کرد درباره این مجموعه نفیس گفت: پدرم این مجموعه را طی شصت سال گذشته از تمام روستاها و عشایر ایران جمع‌آوری کرده است. بسیاری از نمونه‌ها و دستبافته‎های این مجموعه دیگر بافته نمی‌شود و بسیاری از عشایر هم دیگر وجود ندارند.

او همچنین با اشاره به معروفیت و شهرت این مجموعه نفیس در سطح بین‌الملل افزود: کتاب‌های متعددی درباره این مجموعه نوشته شده است و به اعتقاد پدرم این مجموعه متعلق به ایران است و باید در کشور بماند. این موضوع که در موزه‌های فرش، دستبافته‌های روستایی و عشایری حضوری نداشتند موجب ناراحتی پدرم طی سالیان گذشته بود.

در پایان تندیس تناولی به مذاکرات انجام شده طی دو سال گذشته با معاونت میراث‌فرهنگی برای اهدای این مجموعه به مردم ایران و از طریق وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد.

بر اساس این تفاهمنامه مجموعه‌ای بالغ بر ۱۴۰۸ قطعه از دستبافته‌های نفیس عشایری و روستایی ایران، مطابق فهرست معرفی و منتشرشده در کتاب "دستبافته‌های عشایری و روستایی ایران" از طرف پرویز تناولی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور نمایش عمومی و خصوصی داخلی و خارجی و ایجاد موزه‌ای تخصصی و دائمی با نام این هنرمند اهدا می‌شود. به‌علاوه تعداد ۹ قطعه خاص از این مجموعه نیز به موزه فرش ایران برای نمایش اهدا خواهد شد.

logo-samandehi