موزه خلیج فارس تعطیل می‌شود!

تصمیم عجیب منطقه آزاد کیش برای تغییر کاربری و واگذاری مجموعه‌ای هنری به شرکت عمرانی

مدیر و بهره‌بردار مجموعه هنری و موزه خلیج فارس از تصمیم منطقه آزاد کیش برای واگذاری ساختمان مجموعه به شرکت عمران، آب و خدمات جزیره و دستور تخلیه آن خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، «منصور آزادکام» مدیر و بهره‌بردار مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش در گفتگو با ایلنا، از تصمیم مدیران منطقه آزاد کیش برای تعطیلی این موزه طی هفته جاری و تحویل آن به شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش به منظور تغییر کاربری مجموعه هنری و موزه خلیج فارس خبر داد.

او تشریح کرد: موسسه طرح فضا – گروه فرا از ابتدای تیر ماه ۹۶ با مدیریت من، عهده‌دار بهره‌برداری و هنرگردانی مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش شد و هدف‌مان را در قالب پروپوزالی با عنوان «ایجاد یک قطب هنری در منطقه طی یک برنامه پنج ساله» (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱) به شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد کیش که مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش را در آن زمان تحت نظارت داشت، ارائه کردیم و مورد تایید قرار گرفت.

موزه خلیج فارس

آزادکام ادامه داد: پس از جلسات متعدد به تفاهم‌نامه و قراردادی یک ساله رسیدیم که بر اساس نظر شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش، در صورت تامین نظرات قابل تمدید بود. پس از آن، طی ابلاغیه‌ای کارمان را شروع کردیم و قراردادی ارسال شد تا پس از امضا موسسه «طرح فضا – گروه فرا» یک نسخه هم برای امضا به دفتر مدیریت وقت شرکت سرمایه‌گذاری برود. که قرارداد از طرف ما امضا و مسترد شد ولی متاسفانه تاکنون قراردادی از آن سو به ما تحویل نشده است. مدارک مستند موارد اشاره همگی موجود است.

آزادکام تصریح کرد: با گذشت حدود یکسال، این نظارت به معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه آزاد کیش واگذار شد. بنا شد ما کماکان به‌کار خود طبق روال قبل ادامه داده و فرمت قرارداد قبلی با لحاظ مطالبی، مجددا با معاونت فرهنگی و اجتماعی تنظیم و امضا شود که آن‌هم اجرایی نشد و تنها ابلاغیه‌ای در خصوص برگزاری نمایشگاهی در خارج از کشور دست ما دادند که در آن موسسه «طرح فضا» به‌عنوان عنوان بهره‌بردار مجموعه هنری و موزه خلیج فارس ذیل نطارت مدیریت هنری سازمان منطقه آزاد کیش، به مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور معرفی شده بود.

او با بیان اینکه «ما در طول سه سال گذشته با تمام توان مالی و معنوی خود وارد میدان کار شده‌ایم» گفت: در طی ۴۰ ماه گذشته بیش از ۴۵ نمایشگاه و رویداد فرهنگی برگزار کرده‌ایم و حاصل آن انبوهی از آثار هنری بالغ بر ۱۲۰۰ قطعه است که در مجموعه جمع‌آوری شده. به‌علاوه تجهیزات و وسایلی که جهت کافی‌شاپ و فروشگاه هنری مجموعه فراهم شده است.

موزه خلیج فارس

مدیر موسسه طرح فضا – گروه فرا تشریح کرد: در تاریخ ۱۴ تیر سال ۹۹ طی جلسه‌ای که به دعوت معاون اجتماعی و فرهنگی و با حضور معاون گردشگری منطقه آزاد کیش برگزار شد، به من تفهیم شد که براساس درخواست معاونت گردشگری، نظارت مجموعه هنری و موزه خلیج فارس به این معاونت (گردشگری) منتقل شده است و تصمیم دارند آن را تغییر کاربری بدهند و به جایش یک مجموعه پارک ژوراسیک، مجیک پارک و هیومن پارک (تم پارک) بسازند. پس از دو جلسه در کیش و تهران، در نهایت جمع‌بندی نهایی آنها خروج مجموعه هنری و موزه خلیج فارس از فعالیت‌های هنری و فرهنگی و جایگزینی مجموعه تفریحی گردشی ذکر شد.

آزادکام یادآور شد: البته در همان جلسه ما اعلام کردیم که تحویل مجموعه طی ابلاغیه‌ای از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی به ما اعلام شود چراکه ما هنوز خود را زیر سرپرستی و مدیریت ارشد آنجا می‌دانیم. اما این اتفاق تاکنون صورت نگرفته است. در حالی‌که طی نامه‌ای درخواست کتبی خود را به دفتر معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش فرستادیم و تاکنون ابلاغیه‌ای به دست‌مان نرسیده است.

موزه خلیج فارس

او خاطرنشان کرد: در عوض، در تاریخ ۱۴ آبان ۹۹، یک ابلاغیه تحت عنوان تخلیه و تحویل مجموعه به شرکت عمران، آب و خدمات با ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته دریافت کردیم که پس از ملاقات با دادستان محترم کیش و طرح موضوع حجم کار و درخواست ابلاغیه از طرف سازمان، ایشان دستور متوقف شدن ابلاغیه قبلی را صادر و تاکید به ارائه ابلاغیه تخلیه از شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش کرد. این شرکت هجدهم آبان، دستور به تخلیه در اسرع وقت داد.

این مدیر هنری تصریح کرد: روز بعد، با توجه به حجم کار، طی نامه‌ای رسمی درخواست ۴۵ روز فرصت برای تخلیه کردیم اما شرکت سرمایه‌گذاری بلافاصله و هم‌زمان با «روز کیش»، طی نامه‌ای اعلام کردند تنها ۴۸ ساعت برای تخلیه اموال موزه فرصت داریم.

آزادکام با بیان اینکه طرفداران حذف موزه می‌گویند موقعیت قرارگیری آن اشتباه و غیراصولی است، گفت: اما من به‌عنوان یک معمار، اعتقاد دارم طرح جامع کیش موزه را به درستی و در کنار یکی از بارزترین مجموعه‌های گردشگری جزیره یعنی کشتی یونانی مطرح کرده است.

موزه خلیج فارس

او با طرح این پرسش که «آیا واقعا حذف یک مجموعه هنری و موزه که از ابتدا برای کاربری هنری و به‌عنوان نماد جزیره کیش سازمان گرفته، به مجموعه تفریحی و گردشگری که جا‌به‌جای جزیره کیش انواع آن حضور دارد، لازم است؟» گفت: آیا نمی‌توان عرصه دیگری برای کاربری مورد درخواست در نظر گرفت؟

مدیر مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش ادامه داد: نمی‌دانم آیا درآمدزایی صرف و اقتصادمحور، نگاهی است که منتج به ساخت فضاهای هنری و فرهنگی می‌شود؟ اساسا کدام‌یک از حوزه‌های هنری مانند موزه، سالن‌های تئاتر و سینما و کتابخانه‌های عمومی توانایی رقابت اقتصادی با دیگر حوزه‌های تفریحی و گردشگری را دارند؟

آزادکام یادآور شد: سوال من این است که معاونت‌های محترم گردشگری و فرهنگی، در طول سه سال گذشته چقدر در زمینه معرفی و نمایاندن مجموعه هنری و موزه خلیج فارس کیش، سرمایه‌گذاری تبلیغاتی کردند؟ کاری که براساس مفاد قرارداد و تفاهم‌نامه اولیه، برعهده‌ طرف سازمانی بوده است. آیا یک برگ تراکت، یک پوستر از حضور این مجموعه تهیه کرده‌اند؟ در کدام پوستر و تراکت‌های معرفی جشنواره‌های تابستانه و نوروزی و یا تبلیغات تلویزیونی مجموعه معرفی شده که امروز ادعای عدم موفقیت آن را دارند؟ درحالی‌که چند صد دست‌نوشته از بازدید‌کنندگان در دفتر یاداشت نظرات مجموعه، حاکی از رضایت‌مندی است که نوشته‌اند «چرا این مجموعه زیبا و دیدنی معرفی نمی‌شود؟»، «نقطه عطف گردشگری ما در جزیره کیش این مجموعه بوده»، «چرا تورهای گردشگری و حتی تاکسی‌ها این محل را نمی‌شناسند؟» اینها در حالی‌ست که ده‌ها فیلم و آنونس تبلیغاتی توسط گروه فرا تهیه و در فضای مجازی انتشار داده شده است.

موزه خلیج فارس

او خاطرنشان کرد: براساس همان پروپوزال و تفاهم‌نامه اولیه، موسسه طرح فضا- گروه فرا با نگاه فرا کیشی کلیه تبلیغات خارج از کیش را با بهترین استانداردهایی که در توان دارد انجام داده است؛ که برگزاری سه دوره رزیدنسی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد با همکاری مراکز علمی چون دانشگاه جندی شاپور اهواز، دانشگاه هنر الزهرا، دانشگاه هنر یزد و برگزاری ده‌ها ورک‌شاپ و جلسات آموزشی و چهار دوره رزیدنسی با شرکت‌کنندگانی از شهرهای سراسر ایران، برخی از نمونه‌های آن است.

آزادکام تصریح کرد: آیا دعوت شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) از مجموعه، برای ارائه سه اثر در نمایشگاه همراه گالری در روز جهانی موزه‌ها در ۲۹ اردیبهشت۱۳۹۹ حاکی از موفق بودن مسیر طی شده در تهیه یک شناسنامه موفق هنری و فرهنگی نیست که امروز پروژه مجموعه هنری و موزه خلیج فارس متهم به عدم موفقیت و حذف می‌شود؟

موزه خلیج فارس

این معمار و مدیر هنری خاطرنشان کرد: اینها همه حاصل سرمایه‌گذاری بیش از ۹ میلیارد تومانی روی آثار هنری ثابت و میلیون‌ها تومان سرمایه در گردشی است که موسسه طرح فضا و گروه فرا برای به‌دست آوردن جایگاه امروزی مجموعه و به‌قول عزیزان در سازمان «روشن نگاه داشتن چراغ مجموعه» هزینه شده است. درحالی که معتقدیم اتفاقا هزینه روشن نگاه داشتن چراغ مجموعه را سازمان منطقه آزاد کیش با پرداخت هزینه برق و پرسنل حراست پرداخت کرده و آنچه ما کردیم و هیچگونه ادعایی هم برایش نداریم، فراتر از اینها بوده و در تمام مسیر همواره خود را در زیر چتر حمایتی منطقه آزاد کیش می‌دانستیم.

آزادکام با بیان اینکه «این تصمیم در حالی گرفته شده که در کوران برگزاری اولین مسابقه طراحی و ساخت زیورآلات کیش هستیم که در صورت احراز حد نصاب شرکت‌کنندگان، قرار است ۲۶ تا ۲۸ آذر ماه اجرا شود»، خاطرنشان کرد: روا نیست حاصل سه سال هزینه که برداشتش به دو سال انتهایی برنامه پنج ساله واگذار شده بود از بین برود و نهالی که امروز ریشه و بنیه‌ای برای خود فراهم کرده از ریشه برکنده شود.

logo-samandehi