کشف ده‌ها هزار سنگ‌نگاره ماقبل تاریخ

یکی از بزرگترین مجموعه سنگ‌نگاره‌های ماقبل تاریخ در جنگل‌های آمازون کشف شد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، باستان‌شناسان موفق شده‌اند ده‌ها هزار نقاشی حیوانات و انسان‌ها را که حدود ۱۲۵۰۰ سال پیش بر روی صخره‌ای در کلمبیا خلق شده‌اند کشف کنند.

موضوعات این سنگ‌نگاره‌ها که حیوانات منقرض‌شده عصر یخ هستند یکی از عوامل تاثیرگذار در تخمین قدمت این سنگ‌نگاره‌ها بوده است.

باستان‌شناسان معتقدند تصاویر این حیوانات توسط نخستین‌ گروه از افرادی که به این بخش از جنگل‌ها آمازون رسیده بودند، خلق شده است.

این اکتشاف در حقیقت سال گذشته صورت گرفته، اما تاکنون رسانه‌ای نشده بود. اخیرا پروژه ساخت یک برنامه تلویزیونی درباره کشف این سنگ‌نگاره‌ها با عنوان «رمز جنگل: پادشاهی گمشده آمازون» کلید خورد.

این اکتشاف بزرگ توسط یک گروه باستان‌شناسی بریتانیایی- کلمبیایی به سرپرستی «خوزه ایریرت» استاد رشته باستان‌شناسی در دانشگاه اکستر صورت گرفته است.

سرپرست این گروه باستان‌شناسی می‌گوید: «وقتی در محل این سنگ‌نگاره‌ها حضور پیدا کنید احساسات‌تان برانگیخته می‌شود. ما از ده‌ها هزار نقاشی صحبت می‌کنیم. بررسی این نقاشی‌ها سال‌های بسیاری زمان خواهد برد. به هر سمت که می‌چرخید با دیواری از این سنگ‌نگاره‌ها مواجه می‌شوید.»

علاوه بر تصاویری از حیوانات منقرض‌شده، تصاویری از ماهی‌ها، مارمولک‌ها و پرندگان در کنار انسان‌هایی که دست‌های یکدیگر را گرفته‌اند بر روی این صخره‌ها به چشم می‌خورد. ابعاد سنگ‌نگاره نیز بسیار متنوع است.

یکی از نکات قابل توجه خلق این سنگ‌نگاره‌ها در قسمت‌های بالایی صخره است.

باستان‌شناسان معتقدند پاسخ به این سوال که برخی از سنگ‌نگاره‌ها چطور در چنین ارتفاعاتی خلق شده‌اند به اجسام شبیه به برج‌های چوبی که در این سنگ‌نگاره‌ها به چشم می‌خورد نهفته است.

کارشناسان معتقدند هنوز احتمال کشف نقاشی‌های بیشتری در این مکان وجود دارد.

logo-samandehi