کشف تابلوی نقاشی تیسین در کلیسای لدبری

با استفاده از نور ماورا بنفش اثبات شد تابلوی نقاشی که بیش از 100 سال در کلیسایی آویخته شده بود متعلق به تیسین یکی از نقاشان نامدار دوره رنسانس بوده است.

به گزارش گالری آنلاین، تابلوی شام آخر در سال 1909 به کلیسای St Michael and All Angels در لدبری، Herefordshire اهدا شد.

مورخ هنری Ronald Moore، ادعا کرد که در حین مرمت این تابلو، امضای Titian (تیسین) (تیشن) را بر روی آن کشف کرده است.

او گفت: "همیشه احساس می کردم رابطه ای بین این نقاشی و Titian وجود دارد، اما هرگز نتوانستم آن را به اثبات برسانم... اما حالا به کشف و موفقیت بزرگی دست پیدا کرده ایم."

حدود سه سال پیش برای بررسی و بازسازی این تابلوی نقاشی باشکوه به عرض بیش از 12 فوت (3.6 متر) از طرف کلیسا با Ronald Moore تماس گرفته شد.

از آن پس Moore و دستیارش Patricia Kenny برای پی بردن به ارتباط این تابلو با هنرمند ونیزی قرن شانزدهم 11هزار ساعت زمان صرف کردند. Tiziano Vecellio، معروف به Titian، بزرگترین نقاش مکتب ونیزی و یکی از مهمترین هنرمندان رنسانس ایتالیا بود.

بنا به گفته Moore کشف او از طراحی اولیه ای که با دست بر روی اثر انجام شده است نشان می دهد که این کار فقط از عهده یک "نقاش بزرگ" بر می آید. پس از آن با استفاده از نور ماورا بنفش، امضای Titian را بر روی کوزه ای در گوشه سمت چپ پایین نقاشی کشف کرد و با قرار دادن عکس Titian بر روی چهره یکی از حواریون، چهره هر دو را بر یکدیگر منطبق ساخت.

دو پسر بچه در نقاشی نیز به دو فرزند Titian شباهت دارند و Moore براساس تحقیقاتش معتقد است که تغییراتی در این اثر ایجاد شده تا به یک تابلوی خانوادگی تبدیل شود.

بنا به اظهارات Moore این تصویر توسط یک صومعه ونیزی دهه ها قبل از تکمیل آن در سال 1576، سالی که تیسیان درگذشت، سفارش داده شده است.

بنا به گفته Moore ،Titian هنرمندی بسیار محبوب و پر مشغله بود و بنا به تصور او فرصتی برای کار کردن بر روی اثر و اتمام آن نداشت. زمان مرگ Titian، بیماری طاعون شیوع پیدا کرده و در حال گرفتن جان انسان ها بود از این رو Moore تصور می کند شاید اتفاقات پیش آمده موجب شده تا پسرش این اثر را به یک پرتره خانوادگی تبدیل کند.

این هنرمند کارگاه بزرگی در ونیز داشت که محل اجتماع هنرمندان و نویسندگان بود از این رو بنا بر اظهار Moore احتمال می رود دو یا سه هنرمند دیگر نیز در خلق این اثر نقش داشته باشند.

بنا به گفته Moore این اثر، نقاشی کشف نشده از کارگاه Titian است.

logo-samandehi