از اپلیکیشن تازه پلیس بین‌الملل برای ردیابی آثار هنری سرقتی رونمایی شد

مقام‌های ارشد پلیس بین‌الملل - اینترپل امیدوارند با آغاز استفاده از یک اپلیکیشن تایید اصالت آثار هنری بتوانند بازار سرقت و قاچاق این آثار را از رونق بیندازند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، اپلیکیشن موبایلی موسوم به ID-Art که با استفاده از یک نرم‌افزار تشخیص تصویر کار می‌کند و به پایگاه داده‌های آثار هنری سرقت‌شده در اینترپل وصل است. در این پایگاه داده‌های مربوط به بیش از ۵۲ هزار اثر هنری به سرقت رفته و ناپدید شده وجود دارد و شیوه کار این‌گونه است که هر کاربر می‌تواند برای تعیین اصالت اثر آن را با اپلیکیشن بررسی کند. اگر اثر هنری دزدی باشد، می‌توان همان لحظه اطلاعات را در اختیار پلیس بین‌الملل قرار داد.

بر اساس آنچه مقام‌های رسمی اینترپل اعلام کرده‌اند، تا امروز در جریان استفاده آزمایشی از این اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند چهار اثر هنری سرقتی پیدا شده است؛ دو تندیس و مجسمه در ایتالیا و دو تابلو نقاشی در هلند. کارکرد دیگر این اپ موبایلی مربوط به مجموعه‌داران و دارندگان آثار هنری است. آنها می‌توانند اطلاعات گنجینه خود را در پایگاه داده‌های پلیس بین‌الملل ثبت کنند تا اگر یک یا چند اثرشان دزدیده یا ناپدید شد، بتوان آسان‌تر آن را ردیابی و پیدا کرد.

ضمن اینکه کاربران می‌توانند با استفاده از ویژگی‌های اپلیکیشن مکان‌های فرهنگی در خطر را گزارش کنند؛ از جمله یادمان‌های تاریخی و سایت‌های باستانشناسی که در رخدادهای طبیعی، غارت یا درگیری‌ها آسیب اساسی دیده‌اند.

logo-samandehi