لوگوی محک به مناسبت سی سالگی تغییر کرد

مؤسسه خیریه محک در سی‌امین سال فعالیت از لوگوی ویژه سی سالگی این مؤسسه رونمایی کرد.

به گزاش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، شریف نظام مافی، مدیرعامل محک ضمن اشاره به این موضوع که تمامی دستاوردهای محک در این سی سال در قبال حمایت از 35 هزار کودک مبتلا به سرطان و خانواده آنها وامدار اعتماد و مشارکت، نیکوکاری مردم بوده است، این تغییر لوگو را ادای احترام به آنان دانست و گفت: «لوگوی سی سالگی محک از جنس لوگوهای مناسبتی است. از آنجا که لوگوی یک سازمان از هویت برند بازتاب می‌یابد می‌تواند به عنوان یکی از عناصر ارتباطی در انتقال پیام نقش ایفا کند. اکنون بسیاری سازمان‌ها با اذعان به این موضوع، دیگر درخصوص تغییرات لوگو مقاومت جدی ندارند و این موضوع امروزه به امری پذیرفته تبدیل شده که اگر با زیبایی‌شناسی و تخصص صورت گیرد نه تنها باعث خدشه‌دار شدن برند نمی‌شود، بلکه پویایی و خلاقیت در انتقال پیام را به همراه دارد.»

او در پاسخ به اینکه آیا می‌توان این تغییر لوگو را به منزله بازطراحی به حساب آورد، گفت: «بین بازطراحی و تغییرات مناسبتی تفاوت بسیاری وجود دارد. بازطراحی زمانی رخ می‌دهد که مؤسسه‌ای لوگوی خود را ترمیم و اصلاح کند و نمونه جدیدتری از آن را برای آینده طراحی و برگزیند و یا هنگامی که بخواهد در بزنگاه شرایط با تغییر لوگو شوک مثبتی به جامعه هدف خود وارد کند. لوگوی محک به عنوان بخشی از هویت این مؤسسه، کماکان لوگویی کارا و پویاست و پس از سی سالگی به لوگوی اصلی باز خواهد گشت. اتفاقا به دلیل همین پویایی است که امکان ایجاد تغییرات مناسبتی در آن وجود دارد، بنابراین این اقدام بازطراحی به حساب نمی‌آید و برای مدت یک سال انجام شده است. در مورد تغییرات مناسبتی لوگو می‌توان به لوگویی اشاره کرد که بیشتر مردم جهان آن را دیده‌اند یعنی لوگوی گوگل. یک جست و جوی ساده به شما نشان می‌دهد که این لوگو چهار یا پنج بار بازطراحی شده است. این بازطراحی فرم کلی و فونت و رنگ را عوض کرده است. به ازای این بازطراحی‌های انگشت‌شمار، گوگل تاکنون تعداد زیادی لوگوی مناسبتی عرضه کرده است.»

وی در مورد سابقه تغییرات مناسبتی لوگوی محک چنین توضیح می‌دهد: «اولین تغییر مناسبتی محک در لوگوی استند ترحیم رخ داد. در این لوگو با تکیه دادن سر یکی از سه آدمک لوگو بر شانه آدمک دیگر، مفهوم سوگواری، همراهی و غمخواری به بیننده منتقل شد. در سال 1395 لوگوی محک به مناسبت ربع قرن فعالیت تغییر کرد. همچنین در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا با جدا کردن سه آدمک لوگو از یکدیگر به سه شکل مختلف، سه لوگو برای فرهنگ‌سازی در زمینه لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی طراحی شد که این اقدام توسط اساتید به نام حوزه طراحی گرافیک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در اقدام بعدی آدمک‌های لوگوی محک ماسک زدند تا این اقدام مهم برای حفظ سلامتی همگان را ترویج کنیم. حال در سی سالگی فعالیت مؤسسه خیریه محک به به پاسداشت عشق نیکوکاران و خیران سرزمین‌مان که زیر سقف محک سی ساله شده، لوگوی ویژه این مناسبت طراحی شده است.»

او با قدردانی از هنرمند گرانقدر، فرح اصولی، اضافه کرد: «اگر طراحی لوگوی درخشان ایشان نبود، امکان تغییرات موردی بسیار بسیار دشوار می‌شد اما لوگوی محک به واسطه هنر ایشان امکان خلاقیت را برایمان باز گذاشته است. محک سی سال است که از همراهی هنرمندان این مرز و بوم که هنر و اعتماد خود را با این سازمان به اشتراک گذاشته است بهره‌مند بوده است و امیدوار است روزی خبر خداحافظی فرزندانش با سرطان را با بیان زیبای هنر به گوش تمام اعضای خانواده بزرگ خود برساند.»

لوگوی 30 ساله شدن محک در طول سال جاری در پیام‌ها و اطلاع‌رسانی‌های محک استفاده خواهد شد.

logo-samandehi