تمهیدات جدید برای جلوگیری از سرقت مجسمه ها

چندی است که بار دیگر خبرهایی از مرمت یا ناپدید شدن مجسمه های شهر تهران به گوش می رسد؛ از مجسمه های پارک ملت گرفته تا سردیس های پارک خانه هنرمندان. برخی این قضیه را به سرقت یا تخریب نسبت می دهند، اما معاون سازمان زیباسازی شهر تهران با رد این ادعاها، این اتفاق را به ترمیم و مرمت ادامه دار مجسمه‌های سطح شهر نسبت می دهد و همچنین اعلام می کند که تمهیدات جدیدی برای جلوگیری از سرقت مجسمه ها در دستور کار است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، شاپور دیوسالار ـ معاون سازمان زیباسازی شهر تهران ـ درباره نصب مجسمه شیر میدان حر که چندی پیش تخریب و بنا بود که با اثر دیگری جایگزین شود، به ایسنا گفت: مجسمه جدید، نصب شده است و تنها یکسری کارهای نهایی آن باقی مانده است؛ مانند نازک کاری، سمباده کشی، صیقل زنی و رنگ آن. در هفته آینده برای این اثر، مراسم رونمایی خواهیم داشت.

او درباره آثار هنری شهری که تا به حال ترمیم شده‌اند، اظهار کرد: امسال را به مرمت آثار باارزش شهری اختصاص داده و تا حدودی تولید در آثار شهری را کم کرده‌ایم. آثار حجمی و یا دیوارنگاری با گذر زمان فرسوده می‌شوند و رنگ و شکل سابق خود را از دست می‌دهند که این امر باعث می‌شود، عوض اینکه سیما و منظره شهری را زیبا کنند، مخل آن شوند. در همین راستا تا به حال کار مرمت ۲۵ اثر دیوارنگاری را به پایان رسانده‌ایم.

دیوسالار ادامه داد: در شهر تهران آثار هنری زیادی داریم و بنا است که امسال تعداد زیادی از آثار بی‌ارزش حجمی را که فاقد ارزش هنری هستند، از سطح شهر جمع آوری کنیم. آثار باارزش متعددی داریم که مثلا از جنس برنز هستند و حاصل هنر دست هنرمندانی چون پرویز تناولی یا ابوالحسن صدیقی که متاسفانه چندین سال مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته‌اند و حالا شروع به ترمیم آنها کرده‌ایم.

او یادآور شد: کلیه مجسمه‌های برنزی پارک ملت پیش از عید مرمت شده‌اند. همچنین مجسمه میدان رازی را با چهار فیگوراتیو پایین آن مرمت کرده‌ایم. پارک ورشو در منطقه شش چند سردیس داشته است که آنها نیز اوضاع خوبی نداشتند؛ چون بیشتر این آثار از جنس فایبرگلاس بوده که به شیوه نامطلوبی کار شده و از درون تخریب شده بودند و اکنون در حال ترمیم آنها هستیم. در پارک هنرمندان نیز ۲۷ مجسمه هست که در حال ترمیم آنها نیز هستیم.

از معاون سازمان زیباسازی شهر تهران سوال کردیم که برای ممانعت از سرقت آثار برنزی یا باارزش چه فکری شده است؟ پاسخ داد: اکنون در جا به جایی آثار برنزی پارک هنرمندان، تکنیک‌هایی را به کار می‌بریم که از داخل بتون مسلح به فلز باشد که بتوان آن را به مجسمه گیر انداخت و شانس سرقت را کم کرد. به دنبال لحاظ کردن چنین تکنیک‌هایی در آثار جدید هستیم تا شاهد سرقت‌های کمتری باشیم. ولی قصد داریم برای حفاظت از آنهایی که کار شده با نامه نگاری‌هایی با مرکز فناوری شهرداری، آنها را با دوربین و کنترل از راه دور حفظ کنیم.

او در پایان درباره خبرهایی که از ناپدید شدن آثار شهری به گوش می رسید، تاکید کرد: همه اینها کذب بود؛ یکی از عمده مشکلات مجسمه‌های مجموعه باغ خانه هنرمندان، آثاری است که به شکل غیراصولی در داخل چمن و فضای باغچه نصب شده‌اند. این نوع آثار به دلیل قرار گرفتن در معرض آبیاری باغچه، اغلب دچار زنگزدگی و پوسیدگی شده‌، به همین خاطر علاوه بر مرمت نیازمند جا به جایی و جانمایی مجدد نیز هستند. به عنوان مثال مجسمه «نی‌لبک زن» اثر استاد ایرج محمدی، از داخل باغچه خارج شد. این مجسمه به دلیل وجود درختان بلند از دیده‌شوندگی مطلوبی هم برخوردار نبود و در نتیجه به روبه‌روی خانه تئاتر ایرانشهر منتقل شده است و همچنین مجسمه «تندیس عشق» کار شیخ‌الحکما هم به همین منوال در دستور جابه‌جایی قرار دارد و هیچ مجسمه‌ای به سرقت نرفته است.

logo-samandehi