تشکیل شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه‌های شهری هفت استان

شوراهای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میادین شهری ۷ استان تشکیل شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، دومین جلسه شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان های شهری با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه، پرونده شوراهای پیشنهادی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان های شهری هفت استان اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، کردستان و یزد تایید شد.

با توجه به تشکیل شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان اماکن عمومی و میادین شهری در اسفندماه سال ۹۹، به منظور تسهیل و تسریع در بررسی تقاضاهای استانی برای ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میادین شهری، مقرر شد شوراهای استانی تشکیل شود و بررسی ساخت و نصب مجسمه ها و یادمان ها در اماکن عمومی استان ها به شوراهای استانی واگذار شود.

پس از تعامل و ارتباط اداره کل هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها برای تشکیل شوراهای استانی، پرونده های شوراهای پیشنهادی استان ها بررسی شد. در این جلسه شوراهای هفت استان اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، کردستان و یزد مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستورالعمل صدور مجوز ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان های شهری در شورای مرکزی تایید شد و فعالیت شوراهای این استان ها آغاز می شود.

سید مجتبی حسینی، معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: مصوبه و آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میادین شهری ۲۲ سال پیش تصویب شده است و در این سال ها در مواردی پیگیری هایی شده اما اجرای آیین نامه محقق نشده است. سال گذشته شورا تشکیل و مقرر شد برای تسهیل و تسریع امور در استان ها و شهرهای کشور باهماهنگی و تایید شورای مرکزی، شوراهای استانی نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میادین شهری تشکیل شود.

حسینی ادامه داد: ساماندهی مجسمه ها و یادمان های شهری و اماکن عمومی از نظر فرهنگی، اجتماعی و هنری ضرورت دارد و مرجع تایید برای ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و فضاهای شهری شورای مرکزی و دراستان ها شوراهای استانی هستند.

هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی دراین جلسه گفت: پس از نخستین جلسه شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میادین شهری، مقرر شد شوراهای استانی برای بررسی و صدور مجوز در استان ها تشکیل شود و شورای مرکزی بررسی تقاضا و صدور مجوز ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میادین شهری در استان ها را به شوراهای استانی تفویض کند. در این مدت اداره کل هنرهای تجسمی مکاتبات و تعامل هایی با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها انجام داده است که از میان پرونده های شوراهای پیشنهادی که از استان ها دریافت شده است شوراهای هفت استان در این جلسه تایید شد و امیدواریم پرونده های شوراهای سایر استان ها نیز تکمیل و در شورای مرکزی تایید شود تا شوراها در راستای رعایت قانون و ساماندهی مجسمه ها و یادمان ها در همه استان های کشور فعالیت کنند.

در این جلسه، سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای نظارت بر ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان های شهری، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر شورا، برزین ضرغامی، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، طاهر شیخ الحکمایی، نماینده فرهنگستان هنر، اسماعیل زیارتی نماینده وزارت کشور، کاوه خورابه نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مسعود فکری، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و یعقوب سلیمانی نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور داشتند.

logo-samandehi