بازدید ارزیابان یونسکو از هگمتانه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: ارزیابان یونسکو تا ساعاتی دیگر وارد همدان شده و از کاروانسراهای "تاج‌آباد" و "فرسفج" بازدید می‌کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، سیده مریم مختاری‌موسوی با اشاره به اینکه در این بازدید این دو کاروانسرای تاریخی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ارزیابان در ابتدا از کاروانسرای "فرسفج" شهرستان تویسرکان و سپس از کاروانسرای "تاج‌آباد" شهرستان بهار بازدید خواهند کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این دو بازدید تخصصی، بازدید از تپه تاریخی هگمتانه نیز پیش‌بینی شده است و امیدواریم ارزیابان مجال بازدید از این اثر ارزشمند را نیز داشته باشند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان ارزیاب یونسکو در پی تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران و به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسراهای "فرسفج" شهرستان تویسرکان و "تاج‌آباد" شهرستان بهار تا ساعاتی دیگر وارد استان همدان شده و از این دو بنای تاریخی بازدید می‌کنند.

گفتنی است کاروانسرای "تاج‌آباد" یکی از معدود کاروانسراهای مدور ایران و تنها کاروانسرای دایره‌ای شکل غرب کشور، در روستای تاج‌آباد شهرستان بهار استان همدان قرار دارد. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. همچنین کاروانسرای شاه‌عباسی"فرسفج" یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح‌ افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خود نمایی می‌کند.

logo-samandehi