بزرگ‌ترین موزاییک‌کاری جهان در فلسطین کشف شد

مقام‌های فلسطینی پس از پنج سال تلاش و کاوش توانستند بزرگ‌ترین کف موزاییک‌کاری‌شده دنیا را در شهر اریحا در کرانه باختری رود اردن بازیابی و رونمایی کنند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، کف موزاییک‌شده قصر هشام که بسان فرشی زیبا خودنمایی می‌کند، ۸۳۶ مترمربع مساحت دارد و قدمت آن به دوران حکمرانی اسلام در عهد اموی‌ها در قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد. از جمله نقش‌های این کف که بیش از پنج میلیون قطعه سنگ در طراحی آن به کار رفته می‌توان به حمله شیر به گوزن به نشانه جنگ و دو غزال به نشانه صلح اشاره کرد. ضمن اینکه مهندسان در طراحی موزاییک‌ها نقش‌های درخشان هندسی را هم نادیده نگرفته‌اند.

قصر هشام قرن‌ها از نظرها دور مانده و فراموش شده بود تا اینکه در قرن ۱۹ دوباره کشف و بازیابی آن از دهه ۱۹۳۰ آغاز شد. گرچه کاوش برای یافتن پاره‌چین‌های کف قصر چندان جدی گرفته نمی‌شد اما پنج سال پیش با بودجه اهدایی ۱۲ میلیون دلاری دولت ژاپن، کار کاوش و بازیابی از سر گرفته شد و سرانجام به نتیجه رسید.

مقام‌های وزارت گردشگری و آثار باستانی دولت خودگران فلسطین امیدوارند با رونمایی رسمی از پارچین‌های تاریخی و تماشایی قصر هشام در شهر اریحا، گردشگری منطقه دوباره رونق بگیرد و پای دوستداران آثار باستانی به این شهر و مناطق پیرامون آن باز شود. قصر هشام ۶۰ هکتار مساحت دارد و نزدیک بحر المیت یا دریای مرده قرار گرفته است.

شهر اریحا با ۹۰۰۰ سال پیشینه قدیمی‌ترین سکونتگاه شهری تاریخ بشر است و از آن به نام شهر خرماها هم یاد می‌شود.

logo-samandehi