تغییر موقتی حوض موزه فرش به باغچه

پس از انتقادها نسبت به تبدیل حوضچه های موزه فرش به باغچه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد که این تغییر کاربری موقتی خواهد بود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، مدیر موزه ملی فرش حوضچه‌هایی که به عنوان وضوخانه همراه با آثار مجسمه‌ای چند جفت کفش و دستانی که رو به قبله به عنوان اعتقادات قلبی فرش بافان ساخته شده بود را در روزهای اخیر با خاک پر کرده و آنها را به باغچه تغییر کاربری داده است. این موضوع موجب اعتراضات متعددی شد. در این باره احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز گفته بود: مجموعه آب و موزه با یکدیگر کار می‌کردند و حالا بهترین کار احیای جریان و حرکت آب به منزله طهارت و پاکی بود و فرش که نمادی از هنر ایرانی است، بهتر بود حوض‌ها احیا شوند. چون هدف معمار از این کار، القای حس وضو خانه برای مخاطب بود.

در پی این اعتراضات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در اطلاعیه‌ای به این شرح نسبت به اعتراضات واکنش نشان داد.

متن این اطلاعیه به‌شرح زیر است:

«طی ماه گذشته بررسی کارشناسی دقیقی روی حوض‌های ورودی موزه فرش انجام شد و مشخص شد که سیستم انتقال آب و مخزن حوض‌ها طی سال‌های گذشته تخریب شده و نیاز به بازسازی اساسی دارد.

از این‌رو برای بهسازی محیطی موزه فرش و احیای حوض‌های هفتگانه ورودی موزه و اصلاح فضای سبز درخواست اعتبار شد.

با توجه به این‌که حوض‌های هفتگانه به واسطه عقب‌نشینی سردر و طراحی جدید حصار، در خارج از عرصه موزه فرش قرار گرفته و به محلی برای تجمع زباله و زیست شبانه کارتن خواب‌ها تبدیل شده، و همچنین تخلیه زباله و فضولات انسانی سبب ایجاد فضای نامطبوع در ورودی موزه شده بود، از سوی شهرداری منطقه به‌طور موقت فضای داخلی حوض‌ها پس از پاک‌سازی، گل‌کاری شد.

بر این اساس به اطلاع مخاطبان این موزه ارزشمند می‌رساند، تدبیر فوق موقتی بوده و به‌محض ابلاغ اعتبار، حوض‌ها به حالت اولیه ترمیم خواهند شد.

از نظر فنی ایجاد باغچه موقت در بازه زمانی کوتاه آسیبی متوجه حوض‌ها نخواهد کرد و این کار صرفاً برای زیباسازی منظری بخش ورودی موزه به صورت موقت انجام شده است.»

logo-samandehi