دکتر محمد مهدی اسماعیلی:

سازمان صنایع فرهنگی تأسیس می‌شود

به گفته وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، طبق سند تحول کشور در برنامه وزراتخانه سندی را به عنوان صنایع فرهنگی اضافه کردیم و قصد داریم سازمانی با همین عنوان تاسیس کنیم.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، آیین اختتامیه دومین دوره جایزه ملی طراحی بسته بندی در صنایع فرهنگی که به همت پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی روز سه شنبه هجدهم آبان ماه با حضور دکترمحمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم با اشاره به سند تحولی دولت جدید گفت: امروز اتفاق خوشایندی در حوزه صنایع فرهنگی افتاده است؛ امیدوارم در سال‌های آتی این نوع مراسم ها با ابعاد کمی و کیفی بزرگ تری برگزار شود. یکی از اولویت‌های اصلی ما در وزارتخانه توجه به صنایع فرهنگی است. به اعتقاد من باید با استفاده از ظرفیت‌های جدید در این زمینه و با پیشرفت فناوری و پیوند آن با صنعت، حاصل کار را در اختیار فرهنگ قرار دهیم. در دولت جدید بیش از سی سند تحولی آماده کردیم. در واقع دولت در تلاش است در سر فصل‌های مختلف برنامه‌های تحولی داشته باشد که یکی از این برنامه‌ها که من هم در آن نقش داشتم، آماده کردن سندی تحولی در فرهنگ بود. به همین ترتیب در برنامه وزرات ارشاد سندی را به عنوان صنایع فرهنگی اضافه کردیم.

وی افزود: حرکت دولت در این زمینه به جای اینکه وزارتخانه‌ای باشد، به نوعی بهره‌گیری سیستمی است. در بحث صنایع فرهنگی قصد داریم سازمانی با همین عنوان تاسیس کنیم و توجه به اصل صنایع فرهنگی به عنوان یک دستور مهم در برنامه دولت قرار گرفته است.

اسماعیلی گفت: یکی از وجوه صنایع فرهنگی توجه به صنایع بسته‌بندی است که یک فعل مهم فرهنگی و یک بستر خوب برای توسعه این صنعت است.

صنایع فرهنگی باید در سبد خانوار باشد

در ادامه این مراسم حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی گفت: همیشه وقتی صحبت از توسعه اقتصادی می‌شود، ذهن ها به سمت فولاد، مس و غیر می رود و وقتی می خواهیم به تقویت تولید کننده های داخلی بپردازیم، باید بگوییم چون این صنایع پیشرفته هستند و در این زمینه کشورها سال ‌ها زیادی است که کار کردند، تولیدکنندگان داخلی باید با رقابت با آنها وارد بازار شوند تا اجازه ورود به این صنایع را پیدا کنند. در حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی این امر برعکس است چراکه متعلق به نبوغ و خلاقیت کشور ما است. بنابراین توسعه تجارت در این زمینه آسان تر می شود به همین دلیل جهاد دانشگاهی تاسیس پارک ملی علوم و فناوری را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: آنچه که لازم است در کشور اتفاق بیفتد این است که صنایع فرهنگی باید در سبد مصرفی خانوار قرار گیرد تا بتوانیم در بحث صادرات پیشتاز باشیم. خوشبختانه با پیشرفت فناوری می توان در این زمنه به راحتی بازاریابی کرد. ایجاد رقابت در صنایع فرهنگی و صنایع بسته بندی باید بیش از پیش صورت گیرد تا افراد و صاحبان ایده با اشتیاق بیشتری در این گونه جلسات شرکت کنند.

تاسیس خانه صادرات فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

در ادامه ایمانی خوشخو با اشاره به مزیت های نسبی و مطلق کشورها در توسعه و پیشرفتشان گفت: بحثی وجود دارد به نام مزیت نسبی و مزیت مطلق که کشور ها در برخورداری از منابع به میزان کم و زیاد دارای چنین مزیت هایی هستند. ما در کشورمان می توانیم مزیت مطلق خود را در حوزه فرهنگ جستجو کنیم و خوشبختانه مزیت های مطلق فراوانی در حوزه فرهنگی کشور داریم.

وی افزود: صنایع فرهنگی میدان بزرگ مزیت‌های بزرگ کشورمان است. اینکه چرا تا کنون به این مزیت ها توجه نکردیم موضوع مورد بحثی است. این مزیت‌های خدادادی که ریشه در فرهنگ دارد آنگونه که باید و شاید توجه نکردیم. از آنجایی که همواره مقوله های مورد توجه در بستر فناوری در دنیا قابل عرضه است؛ خوشبختانه جهاد دانشگاهی این افتخار را دارد که در راستای تلفیق فناوری با فرهنگ عجین تاسیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع را عملیاتی کرد.

به گفته ایمانی، متاسفانه در کشور ما فرهنگ جزو بخش های کمک بگیر است. در حالی که در کشورهای دیگر خلاف این حاکم است. در حقیقت در کشورهای توسعه یافته فرهنگ بیشتر از صنایع دیگر تولید درآمد می کند و مولد است و تقاضا و عرضه در این صنعت رونق دارد. خوشبختانه در این مسیر هستیم و خبر های خوشی در این زمینه می‌ شنویم.

وی ادامه داد: جای امیدواری دارد که موضوع صنایع فرهنگی در ادبیات فرهنگی کشور آمده است. مشکل اصلی کشور ما عدم مدیریت واحد است که در دولت جدید نظام حکم رانی مطمنی بخش های کشور را هدایت می کند. فعالیت های فرهنگی جزیره ای باید حذف شوند چرامه ترمز راه تجاری سازی در این زمینه است و در اصل معضل این است که دستگاه های فرهنگی ارتباط تنگاتنگی با یک دیگر ندارند.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت فرهنگی واحد را در دست بگیرد اتفاق خوبی در بحث صنایع فرهنگی می افتد و ما از این آشفتگی مدیریتی فاصله می گیریم. گفتنی است، توسعه کشور ما بر مبنای علوم انسانی شکل نگرفته است؛ در حقیقت مدیریت و اقتصاد برنامه های آینده کشور را تعیین نمی کند. بخش عمده ای از ایده ها و علوم انسانی را در قالب فناوری باید به جامعه عرضه کنیم. پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی می‌تواند تحول بزرگی در جامعه فرهنگی به وجود بیاورد.

وی با اشاره به بحث توسعه صنایع بسته بندی گفت: صادرات در کشور ما فله ای است که من معتقدم فناوری می تواند مقابل صادرات فله ای را بگیرد. بسته بندی فناوری شده و ارسال ان به آن سوی مرزها می تواند کمک خوبی برای توسعه تجارت فرهنگ و صنایع فرهنگی باشد. با برگزاری جایزه ملی طراحی و بسته بندی در طول این دوسال ۶٠٠ هنرمند در بحث بسته بندی شناخته شدند به گونه ای که این جایزه دریچه ای را به محصولات فرهنگی و فناوری باز کرده است.

وی خبر از تاسیس خانه صادرات فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را داد و گفت: صادرات صنایع فرهنگی یکی از بخش‌های عمده‌ای است که در کشور متولی ندارد. در آینده نزدیک خانه صادرات فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تأسیس می شود مجموعه پارک به عنوان حامی این فرایند است و تا کنون نزدیک هشتاد مجموعه را برای فعالیت در صادرات شناسایی کردیم.

در ادامه این مراسم ابراهیم نبیونی معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: همواره یکی از موضوعاتی که در صنایع فرهنگی در کشور مغفول مانده صنایع بسته بندی است در حالیکه تاثیر شگرفی در جریان تجاری سازی و صادرات دارند. مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در این زمینه با همکاری نهادهایی چون بیمه سامان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش های زیادی برای شناسایی خلاقیت ها و افراد توانمند در این زمینه کرده است.

در ادامه هادی صادقی، رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: صنعت بسته‌ بندی جزو آن دسته از صنایع است که در زمره صنایع فرهنگی جا دارد که حتی در دسته بندی یونسکو هم قرار ندارد. باید بتوانیم از ذخایر معنوی کشورمان در این حوزه استفاده کنیم تا از مولفه های که از جنس فکر و هنر هستند، ارزش آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: صنعت بسته بندی در خدمت جا اندازی بهتر و حمل و نقل امن تر ایجاد شده است و ما هنوز با استانداردهای دنیا فاصله داریم. در واقع هنوز بسیاری از محصولات ما در بدترین حالت ممکن به خارج از کشور ارسال می شوند. اما نکته مثبت این است که در یک دهه اخیر جهش خوبی در صنعت بسته‌بندی داشتیم که برگرفته از هنر و ظرافت های ایرانی و متاثر از هنر اسلامی بوده است.

وی گفت: زیبایی چشم نواز بسته های جدید در این جایزه جای تبریک زیادی دارد. پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برای اینگونه مقولات پشتیبان ارزشمندی است در واقع این مجموعه برای شکوفایی خلاقیت ها و زمینه‌ سازی برای کسب و کار توانسته بسیار موفق عمل کند.

صادقی گفت: صنایع بسته بندی صنعتی است که می‌ تواند پایدار بماند توسعه در این صنعت می‌تواند باعث تسهیل در دسترسی به اقلام شود. ضعف های ریز و درشتی در این عرصه داریم که به صنعت بسته بندی کشور ما آسیب می زند؛ البته در چند سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده است. آثار برگزیده در این جایزه ستودنی است؛ اما نباید به این دست از پیشرفت ها اکتفا کنیم. باید به لبه فناوری در این عرصه برسیم و حتی جلو بزنیم چراکه جوانان ما پتانسیل کافی در این زمینه دارد

صنعت بسته بندی، منبع درآمد پاک

علی ملامحمد، دبیر علمی جایزه ملی طراحی و بسته بندی با اشاره به رویکردهای این جایزه گفت: کار خود را از دو سال پیش آغاز کردیم و جای خالی صنعتی را احساس می‌کردیم که تاثیر زیادی در صادرات محصولات دارد. صنعت بسته بندی صنعتی پایدار و اثربخش است که می‌تواند منبعی درآمد پاک باشد. این صنعت ارزش آفرین، نگهدارنده و فرهنگ‌ساز است.

وی افزود: دومین دوره این جایزه در دو بخش و شش زمینه برگزار شد. گفتنی است، ۱۱۵ ایده به دبیرخانه رسید که بیشترین سهم در صنایع دستی بود ۵۸ هنرمند شرکت کردند که ۲۶ طراح آقایان و ۳۲ نفر را بانوان به خود اختصاص دادند. همچنین از ۱۶ استان شرکت کننده داشتیم و در کل ۲۶۲ محصول به دست ما رسیده است. به برگزیدگان نشان ملی یک دو و سه ستاره می دهیم. سومین دوره به صورت منطقه‌ای برگزار می ‌شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به فعالیت های جنبی پیگیری شده در خلال این جایزه گفت: در واقع ما در بستر استانداردسازی هستیم. این جایزه برای ما موضوعیت دارد و می‌خواهیم به یک جریان ثمربخش بپیوندیم. هدف این است که میان طراحان، تولیدکنندگان و فعالان پیوند و نزدیکی ایجاد کنیم. همچینن موسسه ای را برای گردآوری تمامی محصولات صنایع فرهنگی تأسیس می کنیم که در راستای صادرات محصولات فرهنگی فعالیت کند.

ملامحمد گفت: در برگزاری سومین دوره شعار ما بسته بندی، رکن تولید و تضمین کیفیت و رشد بازار است برگزیدگان این جایزه درجه می‌گیرند و به بازارهای جهانی معرفی می‌شوند. همچنین برگزاری کارگاه‌ های آموزشی از دیگر فعالیت‌های ما است که در خلال این جایزه رخ می دهد.

در ادامه این مراسم از ایده های برگزیده آیین تجلیل به عمل آمد.

logo-samandehi