تغییر یکی از قدیمی ترین نگارخانه های تهران به جوراب فروشی

دکتر داریوش فرد دهکردی از اساتید دانشگاه الزهرا تهران و مدیر گروه رشته نقاشی با انتشار پستی از تبدیل نگارخانه کمال الدین بهزاد به جوراب فروشی خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرامروز، نگارخانه کمال الدین بهزاد از حدود سال ۱۳۸۲ در ساختمانی که در اختیار دانشگاه الزهرا واقع در بلوار کشاور، نبش خیابان ۱۶ آذر و زیر نظر این دانشگاه مشغول به فعالیت بود و بیشتر اوقات میزبان نمایش دانشجویان هنر الزهرا و دیگر دانشجویان و هنرجویان بود. نگارخانه‌ای که سال‌ها میزبان بسیاری از اولین نمایشگاه‌ها بود متاسفانه با شروع تعطیلی های ناشی از کرونا و واگذاری ساختمانش به بخش معاونت فناوری ریاست جمهوری، به مرور تخریب و سپس تعطیل شد و در حال حاضر به جوراب فروشی تبدیل شده و دانشگاه الزهرا هم حاضر نشد هزینه بازسازی این فضا را بپردازد.

البته این جوراب فروشی ۲ سال پیش فضای گالری را بازسازی و بهره وری دوساله ان را کسب کرد که در حال حاضر یک سال و نیم ان تمام شده و اساتید و هنرجویان دانشگاه الزهرا امیدوارند که با اتمام قرار داد نگارخانه کمال الدین بهزاد را پس بگیرند تا حداقل با وضعیت قبلی خود به فعالیت ادامه دهد.

گرچه گالری کمال الدین بهزاد در طول سالهای فعالیتش مشکلاتی داشت اما قرار‌گیری ان در یکی از معابر اصلی شهر، قدمت فعالیت هنری و موقعیت مکانی نزدیک به موزه هنرهای معاصر و... موقعیتی ارزشمند به ان بخشیده بود که در صورت بازسازی و چند تغییر می‌توانست به یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی شهر تهران تبدیل شود.

مدیر این گالری اقای خاکپور در طول سال‌های فعالیتش شاهد این بود که برخی از افرادی که با هنر و نقاشی ارتباط و اشنایی ندارند وارد گالری شده و با بازدید از نمایشگاه به هنر علاقمند می‌شوند. در بین مخاطبان این گالری طیف گسترده‌ای از افراد مختلف از رفتگر تا سرباز و دانشجو و .... وجود داشت.

برای اطلاعات بیشتر درباره این تغییر با اقای فرد تماس گرفتیم. اقای دهکردی از سال ۱۳۹۸ به عنوان مدیر این گالری انتخاب شد تا فعالیت‌های نگارخانه زیر دانشگاه هنر الزهرا انجام شود. اقای دهکردی می‌گوید: «در پی تعمیر لوله فاضلاب این ساختمان قدیمی توسط معاونت فناوری بخشی از سقف و ستونهای گالری تخریب شدند (سقفی که به تازگی و به خاطر ارتباط با زیباسازی شهرداری توانستیم ان را نقاشی کنیم). بعد از تخریب هیچ اقدامی در جهت بازسازی ان صورت نگرفت و گالری تعطیل شد. این اتفاقات با تعطیلی های ناشی از ویروس کرونا همزمان بود.»

اقای فرد ادامه می‌دهد: «پیش از تعطیلی و تخریب تصمیم داشتیم این فضا را بازسازی کنیم. اقداماتی چون اضافه کردن فضای زیر زمین به گالری و ساختن یک سالن سخنرانی با ظرفیت صد نفر در آن و انتقال سرویس بهداشتی به طبقه پایین، اصلاح نورپردازی فضا و تبدیل ان به نورپردازی حرفه‌ای، ساخت ویترینهایی برای نمایش آثار هنری جلوی پنجره‌های نگارخانه و اضافه شدن یک کافه گالری (با دری مجزا از فضای گالری که امکان فعالیت همه روزه ان را فراهم کند) به فضای ان از برنامه های ما بود. با ساخت فضای سخنرانی و کافه گالری این فضا می توانست درامد زایی داشته باشد و هزینه های بازسازی را بازگرداند.»

در همین زمان گروه معماری خانم دکتر کاتب رئیس وقت دانشگاه هنر الزهرا تمامی ایده های مذکور را به صورت رایگان در طرحی اجرا کردند و هزینه این بازسازی را ۶۵۰ میلیون تومان در سال ۹۸ اعلام کردند.

دانشگاه الزهرا در آن زمان بودجه ای را برای بازسازی این گالری اختصاص نداد. بودجه ای که حتی اگر برای تامین ان وام می‌گرفتند، امکان پرداخت اقساط از طریق درامد کافه گالری و سالن اجتماعات امکانپذیر بود. این در حالی است که در زمان کرونا برای برخی از رشته دستگاههایی با همین قیمت خریداری شد.

معاونت فناوری مستقر در ساختمان نیز که درکی از هنر و مناسباتش نداشت، برای بازسازی گالری همکاری نکرد و در نهایت فضای ان را در اختیار جوراب فروشی قرار داد تا توسط انها بازسازی شود و در ازای بازسازی بهره وری دوساله ان را به دست اورد. در پی اعتراض دانشجویان و اساتید هنر به این وضعیت اعلام شد که جوراب فروشی قصد همکاری با دانشجویان طراحی پارچه و لباس را دارد که به دلیل اینکه این تنها یک فروشگاه است و تولیدی و کارخانه نساجی نیست تنها یک توجیه به نظر می‌رسید.

اقای فرد در پایان می‌گویند: «فضای فرهنگی خوب حاکم بر دانشگاه الزهرا، امید به بازپسگیری نگارخانه را افزایش داده است.»

logo-samandehi