کشف تصادفی طراحی البرشت دورر در خانه یک مرد امریکایی

خرید اثر چند میلیون دلاری تنها به قیمت 30 دلار

مردی که خودش از خرید یک شاهکار رنسانس خبر نداشته است، به صورت اتفاقی توسط دوست هنرشناس خود متوجه میشود آن نقاشی ممکن است ده ها میلیون دلار ارزش داشته باشد.

به گزارش گالری آنلاین، در سال 2016، مردی در یک مغازه فروش اموال در کنکورد، ماساچوست دو عدد جنس را خرید کرد، یک گردنبند بدل یشم به قیمت 1 دلار و یک نقاشی کوچک از مریم مقدس و فرزندش به قیمت 30 دلار.

او نقاشی را در خانه‌اش در جایی که دوستش گفت گذاشت، تا آن را به مهمان‌هایی که گاه به گاه می آیند نشان دهد. چیزی در مورد آن تابلو برای او جالب بود، اگرچه او نمی دانست از کجا آمده است؟

در ماه اخیر، گروهی از کارشناسان در موزه بریتانیا در لندن پاسخ خیره کننده ای به این سوال دادند:این اثر هنری، با عنوان «زن باکره و کودک با گل روی نیمکت علفزار»، نقاشی کشف نشده ای از آلبرشت دورر، هنرمند مشهور آلمانی در سال 1471 است.

به گفته کارشناسان، این مرد که هویتش فاش نشده است، یکی از خارق‌العاده‌ترین اکتشافات هنری رنسانس در سال‌های اخیر را انجام داده است. این نقاشی ممکن است ده ها میلیون دلار ارزش داشته باشد.

این بیانیه که این نقاشی کار Dürer است در نتیجه یک ملاقات تصادفی و تلاش یک دلال هنری سرسخت به دست آمد.

صاحب این نقاشی با برینرد فیلیپسون که یک فروشگاه کتاب کمیاب در هالیستون ماساچوست دارد، دوست بود. در سال 2019، کلیفورد شورر، یک کارآفرین و فروشنده آثار هنری از بوستون، برای خرید یک هدیه در مغازه توقف کرد.

فیلیپسون در مصاحبه ای گفت: آنها شروع به گپ زدن در مورد هنر کردند، و سپس فیلیپسون گفت که دوستش چیزی را دارد که آنها فکر می کردند می تواند یک نقاشی از Dürer باشد. او گفت که حروف اول A.D در پایین نقاشی آنها را به این فکر انداخته است.

یازده روز بعد، مالک اثر تصاویری از این اثر هنری را برای کلیفورد ارسال کرد و او گفت که مستقیماً به خانه مرد می‌رود، جایی که به گفته او، مرد و همسرش متواضعانه زندگی می‌کنند. کلیفورد پشت میز آشپزخانه نشست تا به قطعه نگاه کند.

او گفت: "این یا یک شاهکار است یا بزرگترین اثر جعلی بود که تا به حال دیده بودم."


کلیفورد که در بازیابی هنر گمشده تخصص دارد، 100 هزار دلار پیش پرداخت به این مرد برای فروش نقاشی پرداخت کرد. او گفت (شرایط محرمانه است، اما هر دو هنگام فروش پول دریافت می کنند.) و اگر کار جعلی باشد، کلیفورد پیش پرداخت خود را از دست می دهد.

سه روز بعد، کلیفورد با پروازی روانه انگلستان شد تا نقاشی را به دست جین مک‌آسلند، که به موزه‌ها، فروشندگان و خانه‌های حراج مشاوره می‌دهد، برساند. وی در روند بررسی این پروژه به ایمیل های نیویورک تایمز پاسخ نداد.

کلیفورد گفت که سه هفته پس از بازدید، مک‌آسلند به او گفت که این نقاشی با چای یا قهوه رنگ آمیزی شده است تا شبیه یک عتیقه به نظر برسد. اما کلیفورد از او خواست که دوباره نگاه کند، و مک‌آسلند روز بعد با یک تصویر پاسخ داد. تصویر نور شفافی را نشان داد که از روی کاغذ می تابد.

کلیفورد گفت: «این نشانه، علامت سه‌گانه‌ای داشت که فقط در نقاشی‌های آلبرشت دورر وجود دارد. و ذهنم را بهم ریخت."

رسانه مورد علاقه دورر، کاغذ مخصوصی بود که توسط حامی او، جیکوب فوگر، یکی از ثروتمندان ، ساخته میشد. به گفته کریستف متزگر، متخصص Dürer که در پانل کارشناسانی بود که این ماه نقاشی را تأیید کردند، فقط کارگاه Dürer به آن مقاله دسترسی داشت که دارای علامت امضای فوگر بود.

متزگر گفت، سرنخ‌هایی مانند کاغذ، قلم‌ها و سبک نشان می‌دهد که این یک اثر جعلی نبوده است.

او قدمت این قطعه را به سال 1503 داد، زمانی که Dürer تصویر مشابهی از مریم باکره را روی یک نیمکت چمن‌زار انجام داده است. متزگر معتقد است که این هنرمند در حال طراحی ایده هایی برای یک طرح آبرنگ با عنوان "باکره با انبوهی از حیوانات" در 1506 بوده است.

متزگر همچنین گفته است، این نقاشی تازه کشف شده اولین "ترکیب کامل و نهایی شده" Dürer بود که از سال 1932 کشف شد.

آثار این هنرمند مدت‌هاست که به دلیل تسلط او بر جزئیات دانه‌ریز و تخیلات توهم‌آمیز جمع‌آوری شده‌اند، و به همین دلیل،دیدن یک اثر جدید و کاملاً ناشناخته فقط یک بار در طول زندگی اتفاق می افتد.


با این حال، همه متقاعد نشده اند که این کار توسط Dürer کشیده شده است.

فریتز کورنی، محقق ارشد مؤسسه تاریخ هنر در دانشگاه وین، معتقد است که این کار توسط Hans Baldung، شاگرد Dürer ساخته شده است. او از توضیح بیشتر خودداری کرد، زیرا در حال کار بر روی نشریه خود درباره این نقاشی است. او گفت، با این حال، "همه جزئیات مهم مانند آثار Baldung هستند."

کورنی تخمین زد که اگر بالدونگ این نقاشی را کشیده باشد، ارزش آن تنها تا یک چهارم ارزش آثار Dürer است.

متزگر گفت، مهم نیست چه کسی آن را خلق کرده است، این اثر هنری قبل از اینکه سفرش در ماساچوست به پایان برسد، از آلمان به خانواده‌ای اصیل در ایتالیا به موزه لوور و مجموعه‌داران خصوصی در فرانسه سفر کرده است.

متزگر گفت: ژان پل کارلیان(معمار)، این قطعه را زمانی پس از اینکه خانواده‌اش آن را در سال 1912 به دست آوردند، به ماساچوست برد. کلیفورد گفت، در مقطعی در قرن گذشته، خانواده به این نتیجه رسیدند که این نقاشی اثر Dürer واقعی نیست و به احتمال زیاد در فروش اموال خانواده Carlhian خریداری ناشناس آن را خریده است.

پنی کارلیان، دختر کارلیان از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

دورر مجموعه ای طراحی خلق کرده بوده است که تنها 24 مورد در مجموعه‌های خصوصی باقی مانده‌اند، و این همان چیزی است که این نقاشی تازه کشف شده را بسیار خاص می‌کند.

در حال حاضر، این نقاشی در گالری Agnews در لندن نگهداری می شود اما در ماه آینده در گالری Colnaghi در نیویورک به نمایش در خواهد آمد.

کلیفورد و صاحب نقاشی می‌خواهند زمانی که نقاشی به فروش می‌رسد، احتمالاً زمانی در سال جدید، درآمد قابل توجهی بدست بیاورند. کلیفورد از حدس و گمان در مورد ارزش آن خودداری کرد، اما گفت این می تواند ارزشمندترین اثر یک استاد رنسانس باشد که از زمانی که یک طرح گچی توسط رافائل در سال 2012 به قیمت نزدیک به 48 میلیون دلار فروخته شد، وارد بازار شد.


طبق بیانیه ماه گذشته گالری آگنیوز قصد دارد "مبلغ هشت رقمی" را برای نقاشی درخواست کند.

کلیفورد برای یادگیری هنر به دور دنیا سفر کرده است، اما از بزرگترین اثری که او به کشف آن کمک کرد، شگفت‌زده است. او گفت: "زندگی از آن لحظه به بعد در سراشیبی است. من دیگر هرگز چنین تجربه ای نخواهم داشت."

logo-samandehi