خلق اثر هنری «راز ملل» در ارمنستان توسط مجسمه ساز ایرانی

طاهر شیخ الحکمایی مجسمه ساز ایرانی در سومین سمپوزیوم مجسمه سازی شهر آپاران ارمنستان، اثر هنری خود را با نام راز ملل خلق کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی صدا و سیما، در سومین سمپوزیوم مجسمه سازی با عنوان «هنر قومی امروز»، طاهر شیخ الحکمایی مجسمه ساز کشورمان، اثر هنری خود به نام صندوقچه «راز ملل» را پس از دو هفته تلاش مستمر خلق کرد و این اثر ماندگار برای همیشه به عنوان اثری فاخر در پارک مجسمه این شهر قرار گرفت.
شیخ الحکمایی در مصاحبه با شبکه تلویزیون یک ارمنستان، با تشکر از برگزارکنندگان سومین جشنواره سمپوزیوم آپاران و قدردانی از رایزنی فرهنگی کشورمان در ایروان، از اثر هنری خود به عنوان "راز ملل" یا "راز مادر بزرگ" و یا "راز جاودانی دوستی ایران و ارمنستان" یاد کرد.
این مجسمه ساز کشورمان گفت: در منزل محبوب‌ترین مکان برای کودکان صندوقچه مادر بزرگ است که خوشمزه‌ترین و گرانبهاترین چیز‌ها در آن نگهداری می‌شود. در صندوچه ملل هم ارزش‌های فرهنگی مهم کشور‌ها نگهداری می‌شود.
وی افزود: ایران و ارمنستان کشور‌های متمدنی هستند که ریشه‌های تاریخی و اشتراکات فرهنگی مشترکی با هم دارند و از ماقبل تاریخ همزیستی مسالمت آمیزی داشته اند و همچنین سابقه دوستی هزار ساله دارند. با برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی، این دو کشور می‌توانند رمز دوستی و برادری خود را روز به روز تقویت کنند و این صندوقچه به همان علت رمز جاودانی و دوستی ایران و ارمنستان نامیده شده است که هم می‌تواند ارزش‌های فرهنگی مشترک دیرینه را نگه دارد و هم مکانی برای نگهداری تولیدات فرهنگی مشترک باشد تا بتواند به نمادی جاویدان برای دوستی ایران و ارمنستان تبدیل شود.
شیخ الحکمایی همچنین در جمع هنرمندانی از کشور‌های هند، ارمنستان، بلاروس، روسیه، هلند، ایتالیا و آلمان حضور یافت و به تشریح پیشینه هنر ایرانی در دوره‌های مختلف و معرفی آثار خود پرداخت.
طاهر شیخ الحکمایی، مجسمه ساز معاصر ایرانی از شهر کازرون به دعوت شهرداری شهر آپاران ارمنستان و با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در ایروان و اداره کل همکاری‌های فرهنگی و ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سومین سمپوزیوم شرکت کرد و به خلق آثار هنری خود پرداخت.
سومین سمپوزیوم مجسمه سازی به همت شهرداری شهر آپاران ارمنستان و با حضور ۱۷ هنرمند از کشور‌های جمهوری اسلامی ایران، هند، ارمنستان، بلاروس، روسیه، هلند، ایتالیا و آلمان از ۴ تا ۲۰ خرداد برگزار شد.

شهرداری آپاران ارمنستان در سال ۱۳۹۷ نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی را با عنوان «قهرمانی پدربزرگ‌های ما» و در خرداد ۱۳۹۸ دومین سمپوزیوم بین المللی را با عنوان «هنر متحرک آینده» برگزار کرد. سومین سمپوزیوم نیز قرار بود در سال ۱۳۹۹ برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به امسال موکول شد.

logo-samandehi