کتاب های آموزش نقاشی پیکاسو به دخترش نمایش داده می شوند

مجموعه‌ای از کتاب‌های طراحی که توسط پیکاسو برای آموزش نقاشی به دخترش استفاده می‌شده و پیش از این به نمایش گذاشته نشده، قرار است در پاریس به نمایش درآید. این مجموعه نشان می‌دهد که چگونه پیکاسو به دختر پنج ساله‌اش آموزش داده که فیگورها، حیوانات و پرنده‌ها را به تصویر بکشد!

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، تعداد کتاب‌های معدودی وجود دارد که تحت عنوان «چگونه نقاشی بکشیم» توسط پدری عاشق خلق شده‌ که اتفاقا یکی از برترین نقاشان قرن بیستم بوده‌ است.

نوه پابلو پیکاسو یک مجموعه خارق‌العاده از کتاب‌های طراحی که توسط این هنرمند برای آموزش چگونگی طراحی و رنگ کردن به بزرگ‌ترین دخترش استفاده می‌کرده، پیدا کرده است.

پیکاسو صفحات را با صحنه‌های کودکانه و سرزنده همچون حیوانات، پرنده‌ها، دلقک‌ها، آکروبات‌ها، اسب‌ها و کبوترها پر کرده است که هر کودکی را شاد می‌کند.

او این کتاب‌ها را برای مایا ـ رویز پیکاسو در فاصله سنی پنج تا هفت سال خلق کرده است. این دختربچه در برخی از صفحات تلاش تأثیربرانگیزی برای تقلید از استاد خود نشان داده است.

پیکاسو دو تصویر جالب از روباهی در اشتیاق انگور را (با الهام از افسانه انگورهای ترش ژان دو لا فونتن قرن ۱۷، روباه و انگور) طراحی و مایا یکی از آنها را رنگ‌آمیزی کرد.

او همچنین عقاب‌های ساده اما زیبایی را طی یک حرکت و بدون بلند کردن مداد از روی کاغذ طراحی کرده و اینگونه عشق خود را از فرم و خط ناب به دخترش منتقل کرده است.

این مجموعه دیده نشده شامل مجسمه‌های اوریگامی نفیس از پرندگان است که پیکاسو آنها را از کارت دعوت برای مایا ساخته است.

دیانا، نوه پیکاسو خیلی اتفاقی در حالی که خرت و پرت‌های خانوادگی را جست و جو می‌کرده، این کارها را پیدا کرده است.

پدر پیکاسو که استاد طراحی بوده، طراحی را به او آموزش داده است پس اینکه او نیز بخواهد طراحی را به دخترش آموزش دهد مسئله‌ای طبیعی بوده است.

نوه پیکاسو می‌گوید که در بین این صفحات قسمت زیبایی هست که پیکاسو یک کاسه طراحی می‌کند و دخترش هم یک کاسه طراحی می‌کند.

گاهی مایا تصویری را خلق می‌کند و پیکاسو تصویر دیگری و در عین حال روش درست انجام این کار را به او نشان می‌دهد. گاهی آنها صحنه‌های متفاوتی را رسم می‌کردند. وقت‌های دیگر هم پیکاسو یک کلاه یا یک سگ را می‌کشید. گاهی از کل صفحه برای خلق یک چیز استفاده می‌کرد. گاهی صحنه‌های عینی را به تصویر می‌کشید، صحنه‌هایی از یک سیرک را.

مایا مشخصا به یاد می‌آورد که در زمان جنگ جهانی دوم مداد رنگی و دفتر به صورت محدود عرضه می‌شده و شاید همین مساله باعث شده که پدرش در دفتر او می‌نوشته و با مدادرنگی‌های او رنگ‌آمیزی می‌کرده است. او می‌گوید که هنوز هم آن لحظاتی را که در آشپزخانه همراه پدرش نقاشی می‌کرده به یاد می‌آورد، آنجا تنها محل گرم در آپارتمان آنها بوده است.

تصویر یکی از صفحات کتاب طراحی پیکاسو که توسط نوه او پیدا شده


نوه پیکاسو کشف این کتاب‌های طراحی را خوش اقبالی خوانده؛ چراکه او در همکاری با کیوریتوری دیگر قصد برگزاری نمایشگاهی بزرگ برای موزه پیکاسو در پاریس را داشته است. این نمایشگاه درباره ارتباط نزدیک پیکاسو با دختر اولش است. مایا حاصل عشق آتشین پیکاسو با مری ترز والتر بود که در سال ۱۹۲۷ یکدیگر را ملاقات کردند، زمانی که ماری ۱۷ سال داشت و او ۲۸ سال بزرگتر بود.

نمایشگاه «مایا رویز پیکاسو، دختر پابلو» تا ۳۱ دسامبر برقرار خواهد بود و شامل پرتره‌های بسیاری از مایا که توسط پیکاسو به ثبت رسیده‌اند، اموال شخصی، عکس‌ها، کتاب‌های طراحی و مجسمه‌های اوریگامی که برای اولین بار نمایش داده می‌شوند، خواهد بود.

نوه او می‌گوید که مشخص نیست که این مجسمه‌ها از کارت دعوت نمایشگاه‌های خود پیکاسو ساخته شده باشند و او هم نمی‌خواسته کارهای پدربزرگش را از هم باز کند.

یک پرنده اوریگامی که توسط پیکاسو برای دخترش از کارت دعوت نمایشگاه ساخته شده است

logo-samandehi