پاویون سرپنتین ۲۰۲۲ میزبان استاد معمار دانشگاه شیکاگو

گالری‌های سرپنتین امسال میزبان تستر گیتس، هنرمند امریکایی می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، تستر گیتس هنرمند امریکایی و استاد دانشگاه شیکاگو برای طراحی بیست و یکمین پاویون سرپنتین در لندن برگزیده شد. این غرفه با حمایت معماری استودیو معماری ادجای و همکاران طراحی شده است.

طراحی او که در باغ‌های کنزینگتون لندن اجرا شده، یک پاویون استوانه‌ای شکل به رنگ سیاه ۲۰۱ مترمربعی با قطر ۱۶ متری و با ارتفاع ۱۰و۷ متری است که لقب بزرگ‌ترین پاویون سرپانتین تا به امروز گرفته است.

گیتس در طراحی پاویون سرپنتین توجه ویژه‌‎ای به معبد روتکو در هیوستون داشته است. بنایی که تلاقی هنر و معماری در آن، یک تجربه معنوی متعالی بوجود آورده و اثری مهم در هنر و معماری مدرن شناخته می‌شود.

ساختار این پروژه شباهت قابل توجهی به طراحی معبد تمپیه‌تو توسط برامانْته معمار و هنرمند معروف ایتالیایی در دوره رنسانس دارد. این طرح ارتباط میان هنر، معماری و معنویت را در تلاش برای پیوند مجدد جامعه شهری لندن با تجربیات فضاهای معنوی مورد بررسی قرار می دهد.

تستر گیتس پیرامون ایده طراحی چنین فضایی می‌گوید: کلیسای سیاه بیانگر این موضوع است که در زمان‌ حال می‌تواند فضایی وجود داشته باشد که بتوان برای لحظاتی از تنش‌های زندگی روزمره دوری جست و زمانی را در سکوت گذارند. من همیشه می‌خواستم فضاهایی بسازم که قدرت صدا و موسیقی را به عنوان یک مکانیسم شفابخش و نیروی عاطفی در نظر بگیرند که به مردم اجازه بدهد وارد فضایی با تأمل و تفکر عمیق شوند.

پاویون دارای ساختار چوبی در تعامل با پایه‌های بتنی پیش‌ساخته و همچنین سقف فولادی است که می‌توان قطعات آن را از یکدیگر جدا کرد و در نقاط دیگر بازسازی نمود. همچنین در کنار ورودی این پاویون، یک ناقوس برنزی متعلق کلیسای سنت لورنس در شیکاگو دیده می‌شود.

این طرح شباهت زیادی نیز به کوره‌های بزرگ سفالگری استوک-آن-ترنت واقع در ناحیه میدلند غربی دارد. در واقع این ایده، ادای احترامی است به صنایع دستی و تولیدی انگلستان است. طراحی این پاویون نقطه اوج همکاری بین سرپانتین، موزه ویکتوریا و آلبرت، گالری وایت چاپل و مکعب سفید است.

گالری‌های سرپنتیت طی نزدیک به دو دهه فعالیت میزبان آثار تعدادی از معماران نامی و برجسته جهان از جمله زاها حدید، فرانک گری، بیارکه اینگلس و فرانسیس کِرِه و ... بوده است.

این گالری هر سال از معمارانی که پیش از این در کشور بریتانیا فعالیت حرفه‌ای نداشته‌اند، دعوت می‌کند تا سازه‌ای موقت برای استفاده عموم در باغ کنزینگتون هایدپارک لندن طراحی کنند. پاویون‌های سرپنتین در فهرست نمایشگاه‌های معماری پربازدیدکننده جهان قرار دارد.

این پاویون از ۱۰ژوئیه ( ۱۹تیر ماه) میزبان بازدیدکنندگان است.

logo-samandehi