برگزاری نمایشگاهی برای گرامیداشت پانصدمین سالگرد درگذشت «رافائل»

نمایشگاه هنری برای گرامیداشت پانصدمین سالگرد درگذشت «رافائل» هنرمند چیره‌دست رنسانس برگزار می‌شود تا مرهمی باشد بر اخبار منفی و آشفتگی‌های جهان.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از نیویورک تایمز نوشت، در سال ۱۵۲۰ خبری در سراسر ایتالیا و اروپا پیچید: «رافائل» نقاش، معمار، طراح، باستان‌شناس و یک نابغه به تمام عیار در ششم آوریل سال ۱۵۲۰ به طور ناگهانی در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

پنج قرن پس از آن مرگ ناگهانی، گالری ملی لندن با برگزاری نمایشگاه بزرگی به این هنرمند بزرگ رنسانس ادای احترام می‌کند. این نمایشگاه در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد.

۹۰ اثر، که ۲۹ مورد از آن‌ها تابلو نقاشی هستند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند تا استعداد و مهارت «رافائل» را به تصویر بکشند. یکی از طراحی‌هایی که در این نمایشگاه وجود دارد، اثری است که اخیرا کشف شده است، و به احتمالا به سال ۱۵۱۲ یا ۱۵۱۳ تعلق دارد. این طراحی مریم مقدس و عیسی مسیح را به تصویر می‌کشد و کارشناسان دریافته‌اند که «رافائل» خالق این طراحی است.

«ماتیاس ویوال» یکی از سه مدیر این نمایشگاه بیان کرد: «رافائل زمانی که درگذشت، مشهورترین هنرمند رم و یکی از مشهورترین هنرمندان اروپا بود و به سرعت به یک اسطوره تبدیل شد...او بخشی از DNA سنت بصری غرب است. »

برگزاری نمایشگاهی به مناسبت سالگرد درگذشت «رافائل» نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ در «گالری ملی لندن» مطرح شد.

«گابریل فینالدی»، مدیر این گالری معتقد است آثار «رافائل» به طور قابل‌توجهی در بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شوند: در گالری ملی لندن ۱۰ مورد نقاشی این هنرمند نگهداری می‌شود و موزه بریتانیا، موزه اشمولین در آکسفورد و گالری ملی اسکاتلند نیز شماری از آثار «رافائل» را در اختیار دارند.

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، گالری ملی لندن نمایشگاه‌اش را لغو کرد. این گالری سه دوره تعطیلی را پشت سر گذاشت.

در نهایت نمایشگاه «رافائل» در گالری ملی لندن در ماه آوریل آغاز شد. فعالیت این نمایشگاه تا سی و یکم جولای ادامه خواهد داشت.

«فینالدی» بیان کرد: «ما دوران سخت و پرهیاهویی را سپری کردیم و رافائل برایمان مرهم است،‌ چراکه جهان او جهان شکل‌های آرامش‌بخش و جهان توازن و تناسب است.»‌

«بالداساره کاستیلیونه» (که یک نویسنده‌، دیپلمات، محقق و از دوستان نزدیک رافائل بود) اثر «رافائل» سال ۱۵۱۹

«آلتوویتی»( یک بانکدار فلورانسی که از دوستان نزدیک رافائل بود) اثر «رافائل» سال ۱۵۱۵


«رافائل» در شهر ایتالیایی «اوربینو» متولد شد. او مادرش را وقتی هشت ساله بود از دست داد و پدرش نیز که نقاش دربار دوک‌های «اوربینو» بود نیز زمانی که «رافائل» ۱۱ ساله بود درگذشت. این پسربچه توسط دایی‌اش که یک کشیش بود بزرگ شد. او از همان دوران کودکی در کارگاه خانوادگی مشغول طراحی و نقاشی شد. «رافائل» به قدری با استعداد بود که نخستین سفارشش را در سن ۱۷ سالگی دریافت کرد. از آن زمان به بعد،‌ «رافائل»‌ مدام در سفر بود و از شهری به شهر دیگر می‌رفت و سفارش قبول می‌کرد.

شاید نمایشگاه گالری ملی لندن تمام شاهکارهای به جای مانده از «رافائل»‌ را در اختیار نداشته باشد اما تعدادی از شاهکارهای او در این نمایشگاه وجود دارند. این نمایشگاه آثاری را از موزه «لوور»، گالری ملی هنر در واشنگتن، گالری اوفیتزی و موزه‌های واتیکان را به امانت گرفته است.

در این نمایشگاه سیر زمانی زندگی و حرفه‌ای این استاد چیره‌دست رنسانس مورد بررسی قرار گرفته است. این نمایشگاه با شماری از آثار دوران ابتدایی فعالیت او به عنوان هنرمند و تصویرگری‌های او از مریم مقدس (س) آغاز می‌شود.

«ویوال» مدیر این نمایشگاه معتقد است «رافائل» بسیار جاه‌طلب بوده است. او در سن ۲۳ سالگی خودنگاره‌ای خلق کرد که اتفاقا در این نمایشگاه نیز به نمایش گذاشته شده است.

در مورد غیرعادی دیگری، او زمانی که حدودا ۳۰ ساله بود هزینه هنگفتی برای حفاظت از مقبره مرمرینی در داخل «پانتئون» واقع در رم صرف کرد. او در همین مقبره دفن شد.

logo-samandehi