افتتاح موزه هنر ملی نروژ پس از هشت سال

موزه ملی هنر نروژ با ۶۵۰ میلیون دلار هزینه در هشت سال ساخت شده و در ردیف برخی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان قرار دارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، موزه هنر ملی نروژ که کلاوس شوورک (Klaus Schuwerk) معمار آلمانی آن را طراحی کرده، کنار مرکز صلح نوبل در شهر اسلو قرار دارد. این موزه با مساحت ۵۴ هزار و ۶۰۰ متر مربع و مجموعه‌ای با بیش از ۴۰۰ هزار شی بزرگ‌ترین موزه هنر بین کشورهای نوردیک است.

این موزه پنج گالری ملی، موزه هنرهای تزئینی و طراحی، موزه هنرهای معاصر و موزه ملی معماری را در زیر یک سقف جمع کرده است، در حال حاضر این موزه با عنوان رسمی موزه ملی هنر، معماری و طراحی افتتاح شد.

شوورک می‌گوید: «موزه به یک معنا، معبد زمان ماست. ظاهراً پرمدعا به نظر می‌رسد، اما من همیشه می‌خواستم پانتئون خودم را طراحی کنم. این موزه با چشم‌انداز نگهداری آثار هنری طراحی شده تا برای قرن‌‌ها سرپا بماند.»

موزه ملی جدید نروژ با مصالحی ساخته شده تا برای چند قرن باقی بماند و به گونه‌ای طراحی شده تا مصرف انرژی آن بهینه‌سازی شده و انتشار گازهای گلخانه‌ای از آن به حداقل برسد. طرح L شکل موزه ملی نروژ، به طور کامل با کاشی‌های مخصوص پوشیده شده و طراحی سازه‌ها به شکلی است که یک حیاط سنگ‌فرش مرکزی ایجاد می‌کند و با خیابان‌های اطراف ترکیب می‌شود.

در این موزه، در مجموع ۸۶ اتاق در دو طبقه مجموعه‌های دائمی موزه را در خود جای داده است. فضای داخلی آن‌ها دارای سقف‌های سبک، کف‌های چوبی و پنجره‌هایی است که مناظر شهر و مجسمه‌های داخلی را قاب می‌کنند.

سالن شیشه‌ای در فراز ساختمان این موزه با عنوان «سالن نور» قرار دارد که برای نمایشگاه‌های موقت مناسب است. این فضا با سقف‌هایی به ارتفاع هفت متر برای نمایش مجسمه‌ها یا تاسیسات در مقیاس بزرگ طراحی شده است. نمایشگاه «من اسمش را هنر می‌گذارم» که آثار هنری هنرمندان معاصر نروژ که درباره موضوعاتی همچون هویت، حس تعلق، دموکراسی و ملیت را در برگرفته، نخستین نمایشگاه موقتی خواهد بود که در این سالن برگزار می‌شود.

مسئولان موزه جدید هنر ملی نروژ همچنین قصد دارند نمایشگاه‌هایی از آثار «مارک روتکو» نقاش آمریکایی هنر انتزاعی و «فریدا کالو» نقاش مکزیکی سورئال را در سال ۲۰۲۴ برگزار کنند. این مکان فرهنگی هنری در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰افتتاح شود.

logo-samandehi