نمایشگاه تصویرگری «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برگزار شد

نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با یاری انجمن تصویرگران ایران و به یاد زنده‌یاد مهدی آذریزدی از ۱۰ الی ۲۰ تیرماه در گالری‌های استاد ممیز، زمستان و سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» روز جمعه ـ ۱۰ تیر ماه ـ ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برپا شد و با معرفی برگزیدگان بخش مسابقه همراه بود.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با سرود ملی آغاز شد و سپس علی بوذری، مدیرعامل انجمن تصویرگران با خاطره‌ای از دوران کودکی‌ خود یاد آذریزدی‌ را زنده کرد.

او یادآور شد: «تابستان‌ها، خانه مادربزرگ می‌ماندم و همیشه بعد از خرید به انتشارات امیرکبیر در خیابان خواجه‌نصیر می‌رفتیم. او برایم کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌خرید. الان نشانی از مادربزرگ، خانه و کتاب‌فروشی نیست، از ۹ شعبه انتشارات امیرکبیر تنها چهار شعبه در تهران باقی مانده و تاسف‌برانگیز است، اما آن کتاب‌ها و تاثیرش، هنوز وجود دارد. همچنین مرتضی ممیز، علی‌اکبر صادقی، محمد بهرامی و دیگر عزیزان در تصویرسازی این کتاب‌ها بسیار تاثیر گذاشته‌اند. تصاویری آوانگارد و خلاق که انگار دیروز خلق شدند و تاثیر ماندگارشان که ما هنوز شاهد آن هستیم.»

او در ادامه از همکاری «شورای کتاب کودک» قدردانی کرد و گفت: «جای تاسف دارد که نماینده ای از انتشارات امیرکبیر در این مراسم حضور ندارد.»

در ادامه مراسم، طی یک پیام صوتی از جانب نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک که برای حاضران پخش شد، او به علی بوذری در انجمن تصویرگران و شورای کتاب کودک تبریک گفت و چنین اظهار کرد: «حضور تصویرگران از نسل‌های جدید مایه افتخار ماست.»

انصاری در بخشی از این پیام صوتی اظهار کرد: «مورخان تاریخ ادبیات کودکان باید به میانه دهه ۳۰ توجه کنند زیرا زمان تولد اندیشه قصه‌ها و ادامه ادبیات تعلیمی ماست.»

او تجدید چاپ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با استفاده از تصاویر جدید را اتفاق مثبتی دانست و اضافه کرد: «این اتفاق، باعث حضور نسل‌های جدیدتر در این حوزه می‌شود.»

در ادامه فروغ‌الزمان جمالی، از اعضای شورای کتاب کودک ضمن قدردانی از انجمن برای بزرگداشت آذریزدی گفت: «همه ما می‌دانیم که آذریزدی یک نویسنده بازنویس بود، او کسی است که روشی مشابه فردوسی بزرگ را برگزیده است؛ روش بازنویسی و بازآفرینی. چنین افرادی دوباره آنچه را که نوشته شده است، می‌نویسند. فردوسی هم، چنین کاری می‌کرده، آذریزدی واژه «امروز» را بارها و بارها در نوشته‌هایش تکرار کرده یعنی اینکه او می‌دانسته در چه زمانه‌ای زندگی می‌کرده است. آذریزدی در سخن‌های گذشته چیزی را می‌جوید که امروزی باشد پس می‌توانیم بگوییم ویژگی دیگر آذریزدی نوجویی اوست؛ کسی که به سراغ کتاب‌های کهن می‌رود، نوجویی می‌کند و به همین جهت می‌گوید «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن».»

جمالی افزود: همه کسانی که زندگینامه او را خوانده‌اند، می‌دانند که او یک عاشق شوریده کتاب بود. آذریزدی در ده خرمشهر نزدیک یزد کار می‌کرد اما آنجا برایش تنگ بود پس یه یزد رفت اما آنجا هم برایش تنگ بود، به همین ترتیب به تهران آمد، اما تهران هم برایش چنین بود و از همین رو آذریزدی به تاریخ رفت؛ در واقع او فرزند زمان بود و به همین ترتیب در زمان می‌گردد و در زمان قرار می‌گیرد. حالا اگر ما با او و زمان همراه شویم، به تاریخ برویم و به دل دهه ۳۰ بزنیم، می‌بینیم که این دهه، دهه عجیبی است؛ دهه‌ای پر از تلاطم. ای کاش جوانان تاریخ بخوانند و به سراغ تاریخ بروند. وقتی به دهه ۳۰ می‌رویم، می‌بینیم این دهه شبیه قرن ۴ است، همان زمانی که شاهنامه آفریده شد و فردوسی بود. در این زمان هم مثل همان زمان جست‌وجو و تبیین هویت را می‌بینیم و آذریزدی نماد این جست‌وجو در ادبیات کودک است. او می‌رود تا در نهاد کودکی که از مشروطه پا گرفته است ادبیات ملی و مدرن کودک را پایه‌گذاری کند و این نقش اوست. آذریزدی را می‌شود از جنبه‌های مختلف بررسی کرد، آنچه که من فکر می‌کنم نیاز امروز است، جنبه هویت است، واقعا هویت ایرانیان، امروز چیست؟

وی با بیان اینکه آذریزدی آینده‌نگر بود، توضیح داد: حالا این پرسش مطرح است که امروز در موقعیت جهانی شدن و در موقعیت تاریخی آغاز قرن ۱۴۰۰ هویت ایرانی چیست و چه عناصری دارد؟ این پرسش بزرگ زمان ماست و این هویت امروزی در متن و تصویر کتاب کودک چگونه باید بازتاب یابد؛ به ویژه در مقوله تصویر که کودکان این زمان بیشتر علاقه‌مند تصویر هستند. آذریزدی دیگر کجاست؟

در آخر مقداد ساداتی، دبیر فراخوان نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، روند شکل‌گیری این رویداد را توضیح داد. او شکل‌گیری این نمایشگاه را حاصل شش ماه تلاش بی‌وقفه دانست.

مقداد ساداتی در حاشیه این مراسم هم در گفت‌وگویی با ایسنا شرکت کرد و در توضیحات تکمیلی در این زمینه اظهار کرد: «آثار در بخش‌های اصلی و ویژه، فراخوان داشتند. بخش اصلی، بخش داستانی این نمایشگاه را شامل می‌شود که از هشت داستان آذریزدی الهام گرفته شده است. بخش ویژه هم به شخصیت خود مهدی آذریزدی می‌پردازد.»

او در ارتباط با قرارگرفتن تصاویر این نمایشگاه در کتاب و چاپ مجدد آن گفت: «این نمایشگاه تنها جنبه مسابقه‌ای داشته اما ممکن است در آینده، ناشری تصمیم به استفاده از تصاویر بگیرد.»

در این مراسم، خانم ها مرکزی و محمدی و علی بوذری داورهای این مسابقه بودند.

در بخش اصلی، پدرام کازرونی، نیلوفر عطایی‌فرد و آروین فولادی‌فر تندیس مسابقه را دریافت کردند و آرمین فتحی، زهرا ایمنی و سحر خراسانی شایسته دریافت لوح تقدیر شدند.

در بخش نگاه ویژه که به شخصیت و فعالیت‌های ادبی مهدی آذریزدی می‌پردازد، حنانه ملک‌پور شایسته تقدیر شد. تندیس و لوح تقدیر این بخش به نجلا مهدوی تعلق گرفت.

logo-samandehi