مجسمه مشهور «اندیشه‌گر» بیش از ۱۰ میلیون دلار فروخته شد

یکی از مجسمه‌های مشهور «اندیشه‌گر» اثر «رودن» در یک حراجی به قیمتی فراتر از ۱۰ میلیون دلار فروخته شد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از رویترز نوشت، مجسمه «اندیشه‌گر» اثر «آگوست رودن» مجسمه‌ساز نامدار فرانسوی به عنوان یکی از مشهورترین آثار تاریخ هنر شناخته می‌شود و اخیرا یکی از این مجموعه مجسمه‌ها در حراجی واقع در پاریس به قیمت ۱۱.۱۴ میلیون دلار معادل ۱۰.۷ میلیون یورو فروخته شده است.

حراجی کریستیز در روز پنج‌شنبه یکی از ۴۰ مجسمه «اندیشه‌گر»‌ اصل را به مزایده گذاشت. کارشناسان حراجی ارزش این مجسمه را بین ۹ الی ۱۴ میلیون یورو تخمین زده بودند.

مجسمه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در حراجی ساتبیز نیویورک به قیمت ۱۵.۳ میلیون دلار فروخته شد،‌ به عنوان گران‌ترین مجسمه در مجموعه مجسمه‌های «اندیشه‌گر»‌ اثر «رودن» شناخته می‌شود.

نخستین مجسمه «اندیشه‌گر» در سال ۱۸۸۰ و در ابعاد ۷۰ سانتی‌متری توسط «رودن» شکل گرفت و به عنوان مجسمه‌ای معرفی شد که تصویرگر یک شاعر است. این مجسمه ۷۰ سانتی‌متری به عنوان یکی از پیکره‌های تشکیل‌دهنده «دروازه‌های جهنم»‌،‌ دیگر اثر مشهور «رودن» طراحی شد.

در حقیقت، این مجسمه در ابتدا به عنوان اثری در نظر گرفته شد که «دانته»‌ شاعر قرون‌وسطایی ایتالیایی و نویسنده «کمدی الهی» را حین تفکر درباره جهنم به تصویر می‌کشد.

«اندیشه‌گر» که به عنوان جزئی از اثر «دروازه‌های جهنم» نگهداری می‌شد، در سال ۱۸۸۸ به عنوان یک اثر مجزا به نمایش درآمد و در نتیجه به یک مجسمه مستقل تبدیل شد.

نسخه بزرگتر این مجسمه نخستین‌بار در سال ۱۹۰۴ ساخته شد، اما نسخه‌ای که در ابعاد انسان واقعی ساخته شده است و در «موزه رودن»‌ واقع در پاریس به نمایش گذاشته شده است به محبوبیت بیشتری دست‌ پیدا کرد.

نسخه‌ای که روز پنجشنبه در حراجی کریستیز فروخته شد در اندازه مجسمه «اندیشه‌گر» نخست ساخته شده است.

logo-samandehi