خطر محو شدن ۴۰۰ محوطه تاریخی اسپانیا

یک سازمان غیرانتفاعی که برای ترویج و حفظ «میراث فرهنگی و ملی» در اسپانیا فعالیت می‌کند از چهارصد بنای تاریخی مذهبی در اسپانیا نام برده که به دلیل بی‌توجهی در معرض خطر جدی قرار دارند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت نیوز نوشت، موسسه «هیسپانیا نوسترا» که سالانه فهرستی از بناهای تاریخی، ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف با اهمیت باستان‌شناسی در سراسر این کشور و وضعیتی کنونی آنها منتشر می‌کند. در آخرین به روز رسانی خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که بسیاری از بناهای تاریخی این کشور به دلیل غلت و غارت در حال محو شدن هستند.

در این بیانیه آمده است: «صومعه‌ها، آرامگاه‌ها، کلیساها و بیمارستان‌ها متروکه شدند، اگر نگوییم ویران، تخریب و غارت شدند و بناهایی که قبلاً کتابخانه‌های ارزشمند و آثار هنری مقدس را در خود جای داده بودند، به تلی از آوار تبدیل شده‌اند. بارها سنگ‌ها و تیرهای چوبی این بناهای تاریخی برای ساختن خانه‌ها، حصارها یا حتی سالن‌های گاوبازی کنده شده در حالی که با ارزش‌ترین این آثار شامل سرستون‌ها، ستون‌ها و حتی کل صومعه‌ها گاهی به خریداران خارجی فروخته شده‌ است.

در ادامه این گزارش به مکان‌هایی مانند پناهگاه ویرجین گریس اشاره شده که در سال ۱۷۹۵ ساخته شد و در شرق اسپانیا واقع شده و هم‌اکنون فقط دیوارها و کف آن باقی مانده است و تصاویری که زمانی آن را زینت می دادند با گذشت زمان پاک شده‌اند. بسیاری از دیگر محوطه‌های مورد اشاره در این فهرست دارای عناصر تزئینی مانند نقاشی‌های دیواری و قطعات محراب هستند که در اثر رطوبت و عدم مراقبت در حال تخریب هستند.

همچنین به بنای تاریخی «ارمیتاژ سن خورخه» در نزدیکی کاسرس، که حاوی تعدادی نقاشی‌های دیواری زیباست به عنوان مکانی که باید فوراً به آن رسیدگی شود نیز اشاره شده در غیر این صورت نقاشی‌های دیواری آن برای همیشه از دست خواهند رفت.

کشور اسپانیا دارای ۴۹ محوطه ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که از این تعداد، ۴۳ محوطه تاریخی، ۴ محوطه طبیعی و ۲ محوطه ترکیبی (تاریخی-طبیعی) هستند.

logo-samandehi