نقاشی کاندینسکی به وارث اصلی بازگردانده شد

یک موزه هلندی یکی از تابلوهای نقاشی «واسیلی کاندینسکی» را به وارثان یک مجموعه‌دار یهودی باز می‌گرداند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوز نوشت، مسوولان یک موزه هلندی اعلام کردند تابلو نقاشی که «واسیلی کاندینسکی»‌ نقاش مشهور روس در سال ۱۹۱۰ میلادی خلق کرده و در طول جنگ جهانی دوم غارت شده است را به وارثان یک خانواده یهودی بازمی‌گرداند.

این تصمیم در نتیجه یک جدال قانونی طولانی بر سر مالکیت نقاشی اتخاذ شده است. این نقاشی از سال ۱۹۵۱ در مجموعه موزه «Van Abbemuseum» واقع در «آیندهوون»‌ نگهداری می‌شده است.

این تابلو نقاشی که «منظره و کلیسا»‌ نام دارد، از موزه دولتی به بستگان «جوانا مارگارت استرن لیپمن» (Johanna Margarethe Stern-Lippmann) مجموعه‌دار ساکن برلین که پیش از جنگ جهانی دوم آثار هنری مدرن را جمع‌آوری می‌کرد.

این نقاشی از طریق یک دلال آثار هنری اهل «لاهه»‌ به دست مسوولان این موزه رسیده است. این دلال در خرید و فروش تابلوهای نقاشی‌ توقیف‌شده دوران جنگ جهانی دوم نقش داشته است.

وارثان مجموعه‌دار آلمانی نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ خواستار استرداد این تابلو نقاشی از موزه شدند. این خانواده در سال ۲۰۱۹ نیز بار دیگر درخواست بازگرداندن این تابلو نقاشی را ارائه کردند.

ارزش این تابلو نقاشی اعلام نشده است، اما تابلوهای نقاشی مشابه متعلق به این دوره از فعالیت «کاندینسکی» همچون «نقاشی با خانه‌ها»(۱۹۰۹) حدود ۲۲ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

«واسیلی کاندیسنکی» نقاش روس و پیشگام هنر انتزاعی بود. در حال حاضر تابلو نقاشی «نقاشی با خطوط سفید» که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۱ میلیون دلار در حراجی ساتبیز فروخته شد به عنوان گران‌ترین اثر این هنرمند شناخته می‌شود.

logo-samandehi