رقابت ۲۲ پروژه معماری مساجد در جایزه عبداللطیف الفوزان

فهرست نهایی نامزدهای چهارمین جایزه عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد اعلام شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، هیات داوران بین‌المللی چهارمین دوره جایزه عبداللطیف الفوزان برای معماری مساجد دومین و آخرین نشست خود را ۱۱ تا ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰ تا ۲۲ آبان) در کویت برگزار کردند.

این نشست به ریاست معمار راسم بادران با حضور هیات داوران شامل معمار امره آرولات از ترکیه، معمار کاشف چاودوری از بنگلادش، هنرمند احمد مصطفی از بریتانیا و جامعه‌شناس ساری حنفی از فرانسه برگزار شد.

داوری این نشست طی سه روز برگزار شد که هیات داوران ۲۲ پروژه نیمه نهایی را از میان ۱۷ کشور از چهار قاره انتخاب کردند که عبارتند از سه پروژه از امارت متحده عربی، دو پروژه از اندونزی، عربستان و بنگلادش و یک پروژه از کشورهای آلمان، تونس، ترکیه، استرالیا، برونئی، نیجریه، موزامبیک و الجزایر.

۱۰ بازرس فنی گزارش۲۲ پروژه منتخب را با جزئیات از بازدید مساجد و دیدار با معمارانش را در این نشست ارائه دادند. هیات داوران فهرستی از معیارها را با در نظر گرفتن شرایط مختلف از طریق فرآیند انتخاب طرح‌های اعطا شده برای مساجد، از جمله ارتباط مسجد با محیط اطراف، تکامل اشکال جدید، هماهنگی با بافت‌های شهری، خدمت به جوامع و تطابق با فرهنگ‌های محلی تنظیم کردند.

در نهایت هیات داوران از پنج پروژه در مراسمی که در ۵ مارس ۲۰۲۳ در موزه ملی ریاض در عربستان برگزار می‌شود، معرفی می‌شوند. اولین نشست مجازی این جایزه در فوریه ۲۰۲۲ برگزار شد که در آن فهرست بلند ۲۰۱ مسجد نامزد شده از ۷۰ کشور را بررسی کردند.

جایزه معماری مساجد عبداللطیف الفوزان از سال ۲۰۱۱ هر سه سال یک‌بار در عربستان برگزار می‌شود. این جایزه را عبداللطیف بن احمد الفوزان برای بهترین طراحی معماری مساجد پایه‌گذاری کرده است.

logo-samandehi