ایران در فهرست برندگان جشنواره جهانی معماری ۲۰۲۲

سه پروژه ایرانی در پانزدهمین دوره جوایز جشنواره جهانی معماری برنده جایزه شدند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، اسامی برندگان «جشنواره جهانی معماری» با حضور پروژه‌های معماری سراسر جهان از جمله ایران، پرتغال، مالزی، فنلاند، مکزیک، ترکیه، استرالیا، ژاپن، هند و بریتانیا اعلام شد. ۴۲۰ اثر از بهترین ساختمان‌های تکمیل‌شده جدید و پروژه‌های طراحی منظر، از ویلاهای روستایی گرفته تا ساختمان‌های مذهبی معاصر و امکانات بهداشتی ساخته‌شده در دوران همه‌گیری کرونا را شامل می‌شود.

موضوع این دوره از جشنواره «همه با هم» است که به بررسی واکنش معماری به تجدید زندگی جمعی پس از همه‌گیری می‌پردازد. برنامه امسال رویدادهای زنده جشنواره جهانی معماری به دنبال تجزیه و تحلیل نقش معماری در تعهدات به مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. علاوه بر ساختمان‌های تکمیل‌شده، فهرست کوتاه الهام‌بخش‌ترین مفاهیم معماری نوین در دسته پروژه‌های آینده نیز به نمایش ‌گذاشته شده است.

جشنواره جهانی معماری یک برنامه جوایز با داوری زنده است که معماران راه یافته به مرحله نهایی پروژه‌های خود را به صورت زنده در اتاق‌ها داوری به هیات داوران ارائه می‌دهند. برندگان هر رده برای جوایز نهایی ساختمان جهانی سال، چشم‌انداز سال، پروژه آینده سال و فضای داخلی سال رقابت کردند. برای اولین بار از زمان شیوع همه‌گیری، جشنواره جهانی معماری ۲۰۲۲ به عنوان یک رویداد حضوری در لیسبون از ۳۰ نوامبر تا ۲ دسامبر برگزار شد.

هیات داوران بین‌المللی امسال شامل ماریو کوچینلا، تریسی میلر، سانجی پوری، گونچا آریک چالیشکان، پیتر کوک، یویی تزوکا، و شین اوتول ، اوا جیریچنا، عیسی دیاباته، نادیا ترومپ، جو نوئرو، آن لاو و نایجل کوتس بودند.

ساختمان جهانی سال

برج Quay Quarter در پانزدهمین جشنواره سالانه جهانی معماری (WAF) که در لیسبون برگزار شد، به عنوان ساختمان سال ۲۰۲۲ جهانی معرفی شد. این برج ۲۰۶متری که در نزدیکی خانه اپرای سیدنی قرار دارد توسط استودیو 3XN طراحی شده است. این ساختمان اداری که به صورت یک دهکده عمودی طراحی شده، فضاهایی را فراهم می‌کند که بر همکاری، سلامت، رفاه و تراس‌های خارجی تمرکز دارد. برج دارای نمایی است که دریافت گرمای مستقیم را کاهش داده و تهویه طبیعی را به ساختمان می‌بخشد اما علت تمیز کردن هوا را می‌توان در باغ‌های عمودی دانست که در پایین ساختمان قرار می‌گیرند.


پروژه آینده سال

پروژه «مسیر رویایی» اثر استودیو معماری کات از ایران به عنوان پروژه برنده در بخش پروژه آینده سال ۲۰۲۲ معرفی شده است. این پروژه در حال تکمیل است و مهدی کامبوزیا مسئولیت این پروژه را به عهده دارد. «مسیر رویایی» یک مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شهری را در بخش غربی مجموعه اراضی عباس آباد به خیابان ولیعصر تهران متصل می‌کند.

داوران، این پروژه را یک مفهوم معماری و شهرسازی بومی توصیف کردند که با عنوان پروژه و جاه‌طلبی به حیات خود ادامه می‌دهد و ضمن تبریک به این پروژه به خاطر شکل هندسه‌ای کنترل شده‌اش، پیوستگی شگفت‌انگیزیش که بین الگوی خیابان‌های شهر و مقصد جدید پارک را رقم زدند، ستودند.


فضای داخلی سال

کتابخانه کودکان پینگتان با طراحی استودیو معماری Condition_Lab بهترین فضای داخلی سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است. این کتابخانه چینی یک سازه چوبی کوچک است که از گونه‌شناسی سنتی «خانه‌های دونگ» استفاده می‌کند و اساساً از دو پلکان مارپیچ در هم تنیده تشکیل شده است. ارزش این پروژه در حفظ فرهنگ سنتی برای کاربران جوان، نظم و انضباط متمرکز است و اهمیت اجتماعی معماری را نیز برجسته می‌کند.

داوران تحت تأثیر ساخت سنتی این مرکز قرار گرفتند و معتقدند که کاربران به راحتی می‌توانند روی پله‌ها بازی کنند، به کتابخانه دسترسی داشته باشند و حتی با دوستان خود تعامل کنند.


چشم‌انداز سال

جایزه چشم‌اندازسال به آتلیه SHANCUN برای حفاظت و بازسازی چشم‌انداز منظر روستای گائودانگ (Gaodang) اهدا شد. این پروژه به عنوان برنده از بخش چشم‌انداز روستایی انتخاب شد.


جایزه عکاسی معماری

«استودیو دید» برنده جوایز عکاسی معماری جشنواره جهانی معماری سال ۲۰۲۲ انتخاب شد. عکاسی از «مدرسه جدگال» روستای سیدبار چابهار، پروژه‌ای از آرش علی‌آبادی با همراهی مهسا حسینی و نازنین مجاهد پروژه منتخب این دوره شد.


جایزه VELUX ۲۰۲۲

پروژه «پرواز» اثر سجاد نویدی، محیا موسوی صدر و الهام بهادری (از دانشگاه هنر تهران) به‌عنوان برنده جایزه بین‌المللی VELUX ۲۰۲۲ در بخش Daylight Investigation پانزدهمین جشنواره جهانی معماری شناخته شد.


امسال دفاتر مشهور بین المللی از جمله فاستر، زاها حدید، استودیو گنگ، استودیو 3XN، نیهون سکی، معماران سفید و استودیو Mecanoo در این برنامه حضور داشتند. البته در کنار استودیوهای معماری بزرگ، گروه‌های معماری کوچک نیز در جشنواره شرکت کردند.

logo-samandehi