دیدگاهی تازه‌ از عظمت آسمان اسکاندیناوی با نسخه جدید از مجموعه «اسکای‌اسپیس» جیمز تورل

جیمز تورل هشتاد و دومین نسخه از مجموعه «اسکای‌اسپیس» خود را در نروژ نصب کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، جیمز تورل به تازگی یک «اسکای‌اسپیس» جدید را در نزدیکی برگن، نروژ معرفی کرد تا به بینندگان دیدگاه تازه‌ای از عظمت آسمان اسکاندیناوی بدهد. تورل هنرمند آمریکایی است که به خاطر آثارش در جنبش نور و فضا شناخته شده است و این هشتاد و دومین نسخه از این نوع آثار اوست که در گوشه‌ای از دنیا نصب می‌شود.

جیمز تورل، آسمان را استودیوی خود می‌داند و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های حرفه‌ای خود را حول نور، هوا و فضا شکل داده است. شناخته شده‌ترین آثار هنرمند مشهور آمریکایی، که با همکاری شرکت‌های معماری ساخته می‌شوند، نصب‌های بی‌شمار «اسکای‌اسپیس» است که او در سراسر جهان طراحی و اجرا کرده است. این محیط‌های محصور که گاه به عنوان بخشی از یک حجم معماری هستند، گاه به‌عنوان یک غرفه روی صحنه رفته‌اند و گاه در میان فضایی باز قرار گرفته‌اند، همگی دارای سقف‌های باز هستند که با دقت آسمان را قاب می‌کنند. از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود تا وارد شوند و مدتی بنشینند تا تغییرات رنگ و حرکت کیهانی را تجربه کنند و دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کنند.

جدیدترین اسکای‌اسپیس تورل با عنوان Hardanger Skyspace در پارکی در امتداد آبدره هاردانگر و فلات کوه هاردانگرویدا قرار گرفته و تا به امروز شمالی‌ترین اسکای اسپیس است که با نوسانات فصلی حاد تعامل دارد. تورل به این موضوع توجه داشت که قطعه را طوری در فضا قرار دهد که بتواند به بهترین وجه محیط نمایش را ایجاد کند.

برای ساخت این چیدمان از یک نوع خاص تخته سنگ که متعلق به این محل است استفاده شده تا دیواره یک کلیسای مجاور را تداعی کند. از دور، چیدمان تورل به نوعی شبیه این ساختمان است، اما با بررسی دقیق‌تر، نسبت‌ها تغییر می‌کند. انتخاب رنگ مناسب نیز برای ایجاد این توهم ضروری بود.

مدیر شرکت معماری که نقش مهمی در طراحی ساختار دائمی و دستیابی به خواسته هنرمند ایفا کرد، می‌گوید که کل اثر هنری به عنوان درک دقیق نور به عنوان یک حضور فیزیکی عمل می‌کند. او و تورل فضایی را تصور می‌کردند که نه تنها آسمان را ترسیم می‌کند، بلکه ویژگی‌های مادی خاصی هم دارد. قطعات بتنی پیش ساخته با اندازه‌گیری میلی‌متری به دقت در محل قرار داده شدند و این ملاحظات برای مفهوم کلی اثر حیاتی بودند.

ورود به این محفظه هشت‌ضلعی از طریق دری ممکن است که پس از رسیدن بازدیدکنندگان به انتهای مسیر اختصاصی آشکار می‌شود. یک فضای داخلی بیضی‌شکل و سفید به صورت غیرمنتظره بیننده را از محیط اطراف دور می‌کند. وقتی مخاطب روی نیمکت‌های منحنی که یکپارچه با دیوار‌های بتنی ترکیب شده‌اند می‌نشیند و به سوراخ بیضی شکل روی سقف نگاه می‌کند، الگو‌های تغییر نور طبیعی، هدف Hardanger Skyspace را به منصه ظهور می‌رساند.

logo-samandehi