خرید چند مورد از گران‌ترین تابلوهای «ون‌گوگ»‌ توسط چینی ها

نیمی از هفت مورد از گران‌ترین تابلوهای «ون‌گوگ»‌ نقاش پرآوازه هلندی به دست خریداران چینی رسیده است.


به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوزپییر نوشت،‌ از هفت مورد از گران‌ترین نقاشی‌های «ون‌گوگ»، دست کم سه مورد یا بیشتر را خریداران چینی در چین،‌ هنگ کنگ و تایوان خریداری کرده‌اند. تمامی این نقاشی‌ها طی ۹ سال اخیر و به قیمت‌هایی بالاتر از ۶۰ میلیون دلار فروخته شده‌اند.

«گلدان شقایق و بابونه»(ژوئن ۱۸۹۰) اثر «ون گوگ»


تابلو نقاشی «گلدان شقایق و بابونه»(ژوئن ۱۸۹۰) در سال ۲۰۱۷ در حراجی ساتبیز توسط یک فرد چینی به قیمت ۶۲ میلیون دلار خریداری شد. خریدار این نقاشی چشم‌نواز طبیعت بی‌جان که ون‌گوگ آن را یک ماه قبل از پایان زندگی‌اش خلق کرد،‌ «Wang Zhongjun»،‌ هنرمند چینی و بنیانگذار یک شرکت سرگرمی است. او در سال ۲۰۲۱ از ریاست شرکت سرگرمی «Huayi Tencent» کنار رفت. مشخص نیست که آیا او هنوز این تابلو نقاشی را در دست دارد یا خیر، با این حال این نقاشی ظاهراً در مالکیت چینی‌ها باقی مانده است.

«خیابان Les Alyscamps»(نوامبر ۱۸۸۸) اثر «ون گوگ»


زمانی که تابلو نقاشی «خیابان Les Alyscamps»(نوامبر ۱۸۸۸) در سال ۲۰۱۵ در حراجی ساتبیز به مزایده گذاشته شد، ظاهرا توسط «رابرت وو»‌ یک گالری‌دار تایوانی به قیمت ۶۶ میلیون دلار فروخته شد. گمان می‌رود «وو»‌ این نقاشی را به نمایندگی از یک مجموعه‌دار چینی ناشناس خریداری کرده است.

«کارگر در مزرعه»‌ (سپتامبر ۱۸۸۹) اثر «ون گوگ»‌


«کارگر در مزرعه»‌(سپتامبر ۱۸۸۹) در سال ۲۰۱۷ در حراجی کریستیز به قیمت ۸۱ میلیون دلار به یک خریدار ناشناس چینی فروخته شد.

«مرد جوان و گل گندم»‌(ژوئن ۱۸۹۰)‌ یکی دیگر از نقاشی‌های گران‌قیمت «ون گوگ» است که در سال ۲۰۲۱ در حراجی کریستیز فروخته شد. ارزش تقریبی آن بین ۵ الی ۷ میلیون دلار برآورد شده بود، اما در نهایت به قیمت ۴۷ میلیون دلار فروخته شد. در زمان فروش این نقاشی، خریداران شرق آسیا تمایل زیادی برای خرید این نقاشی داشتند. با اینکه هویت خریدار این نقاشی مشخص نیست، اما قطعا رقم‌های پیشنهادی مجموعه‌داران چینی، قیمت نهایی این نقاشی را افزایش داد.

ظهور خریداران چینی علاقه‌مند به «ون‌گوگ»، فقط یکی از ابعاد قابل توجه بازار نقاشی‌های هنرمندی است که در زمان حیاتش در فروش نقاشی‌هایش موفق نبود، امااکنون آثار هنری‌اش با قیمت‌های نجومی فروخته می‌شوند. از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، تغییرات قابل‌توجهی در بازار فروش آثار هنری «ون‌گوگ» به وجود آمده است.

پس از جنگ جهانی دوم، آمریکایی‌ها و برخی از اروپایی‌ها برای چند دهه خریداران اصلی آثار این هنرمند محسوب می‌شدند. در دهه ۸۰ میلادی، ژاپنی‌ها وارد بازار نقاشی‌های «ون‌گوگ» شدند. یکی از مشهورترین نقاشی‌های «ون‌گوگ» که توسط ژاپنی‌ها خریداری شده است،‌ یک نسخه از مجموعه تابلوهای «آفتاب‌گردان‌ها» است که در سال ۱۹۸۷ میلادی به قیمت ۲۵ میلیون دلار توسط یک شرکت بیمه ژاپنی خریداری شد.

از سال ۲۰۰۰ به بعد، خریداران جدیدی وارد بازار فروش نقاشی‌های «ون‌گوگ»‌ شدند؛‌ روس‌ها، کره‌ای‌ها و از همه بیشتر چینی‌ها به آثار این هنرمند علاقه نشان دادند. همچنان که بازار آثار هنری «ون‌گوگ» وسعت پیدا می‌کند، قیمت آن‌ها نیز با افزایش مواجه می‌شود.

«طبیعت بی‌جان: گلدان با گل‌های گلایل»‌ اثر «ون گوگ»‌


در سال ۲۰۲۱،‌ ساتبیز به نخستین حراجی تبدیل شد که یکی از نقاشی‌های «ون‌گوگ» را در شرق آسیا به مزایده می‌گذارد. در آن سال تابلو نقاشی «طبیعت بی‌جان: گلدان با گل‌های گلایل»‌ ردر شعبه هنگ کنگ ساتبیز به مزایده گذاشته شد و به قیمت ۹.۱ میلیون دلار فروخته شد. خریدار این نقاشی نیز ناشناس است، با این حال احتمالا خریدار این نقاشی نیز ساکن هنگ کنگ باشد.

logo-samandehi