طراحی میدان Eleftheria توسط معماران زاها حدید

معماران زاها حدید (ZHA) با ایجاد میدان Eleftheria به عنوان فضای تجمع اولیه در مرکز نیکوزیا قبرس، ارتباطات جدیدی را ایجاد می‌کند و پایتخت تقسیم شده را یکی می‌کند.

به گزارش گالری آنلاین، استحکامات عظیم ، شهر قدیمی را از مناطق مدرن آن جدا می کند و «خط سبز» شهر، پایتخت را به دو جامعه متفاوت تقسیم می کند.

میدان Eleftheria که در نزدیکی مرکز نیکوزیا قرار دارد، در مجاورت دیوارهای ونیزی و خندق خشکی است که شهر را احاطه کرده است. این دیوارهای دفاعی قابل توجه که در قرون وسطی ساخته شده و به طور گسترده توسط ونیزی ها در قرن شانزدهم بازسازی شده است، مرز قدیمی ترین قسمت پایتخت را مشخص می کند و شهر باستانی را از مناطق جدید خارج از دیوارها جدا می کند.

معماران زاها حدید (ZHA) میدان Eleftheria را به عنوان فاز اولیه یک طرح شهری بسیار بزرگتر تصور می‌کند که می تواند کاتالیزوری برای اتحاد مجدد پایتخت باشد. این طراحی منظره بدون مانع از دیوارهای ونیزی را تضمین می کند، این استحکامات را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویت نیکوزیا می کند و فضای خالی را برای استفاده عمومی در یک پارک ایجاد شده که شهر را احاطه کرده است، باز می کند.

با تبدیل مناطقی که قبلاً غیرقابل دسترس بود به میدان‌های مدنی جدید، باغ‌ها و تفرجگاه‌های نخل‌کاری شده، این محل می‌تواند به «کمربند سبز» در اطراف شهر تبدیل شود. طرح ZHA پیشنهاد می کند که این فضاهای عمومی جدید در داخل گسترش یافته، دیوارهای شهر باستانی را دنبال کرده و نیکوزیا را احاطه کند تا جوامع این پایتخت تقسیم شده دوباره به هم متصل شود.

logo-samandehi