آثار هنرمند ممنوعه در روسیه نمایش داده می‌شود

نمایشگاهی بزرگ از آثار «سالوادور دالی» در روسیه ـ جایی که پیشتر نمایش آثارش در دوره اتحاد جماهیر شوروی ممنوع بود ـ برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت نیوزپیپر،‌ روسیه‌ای‌ها دومین گروه بزرگ بازدیدکنندگان خارجی هستند که از «موزه‌ دالی» واقع در بخش جنوب شرقی اسپانیا دیدن می‌کنند.

حالا قرار است نمایشگاهی از آثار«سالواردو دالی» در حالی در روسیه برگزار شود که نمایش آثار این هنرمند در دوران اتحاد جماهیر شوروی ممنوع بود.

قرار است این نمایشگاه، بزرگ‌ترین نمایشگاه «‌دالی»‌ در تاریخ روسیه باشد.

سالوادور دالی

بیش از ۱۸۰ اثر از «‌دالی» که شامل نقاشی‌ها و حکاکی‌های این هنرمند می‌شوند، در سالن مرکزی نمایشگاه «مانژ»‌ واقع در «‌مسکو» به نمایش گذاشته خواهند شد. از بین آثار مهمی که در این نمایشگاه حضور خواهند داشت به تابلوهای نقاشی منظره سبک امپرسیونیست دوران جوانی این هنرمند و خودنگاره‌ای متعلق به سال ۱۹۴۱ (دورانی که دالی در آمریکا زندگی می‌کرد) می‌توان اشاره کرد.

«آگوئر» که یکی از مسوولان برگزاری این نمایشگاه است، می‌گوید: «روسیه‌ای‌ها در مجموع مجذوب دنیای «دالی» هستند و می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره حرفه او و روند پیشرفتش بدانند. مردم روسیه خصوصا درباره زندگی «‌گالا» ـ همسر «دالی» ـ که اصالت روسیه‌ای داشت کنجکاو هستند.»

به گفته مسوول برگزاری این نمایشگاه، بخشی از این نمایشگاه نه تنها به اینکه چطور «گالا» یکی از دغدغه‌های فکری «دالی» بوده اختصاص یافته بلکه به شیوه خاص «‌گالا» به عنوان یک هنرمند و نویسنده می‌پردازد؛ چرا که «‌گالا» متاثر از «داستایوفسکی» و «تولستوی» بوده است.

«آگوئر» بیان کرد: «زیر برخی از آثار «‌دالی» دو امضا دیده می‌شود: گالا سالوادور دالی»

این نمایشگاه از تاریخ بیست و هشتم ژانویه آغاز خواهد شد و تا بیست و پنجم مارس ادامه خواهد داشت.

«سالوادور فلیپه ژاسنتو دالی دوفک» نام کامل نقاش و هنرمند معروف اسپانیایی است که در سال ۱۹۰۴ در شهر کوچکی در شمال اسپانیا زاده شد.

معروف‌ترین اثر «سالوادور دالی»، «تداوم حافظه» نام دارد که در سال ۱۹۳۱ خلق شد. این نقاش معروف به دلیل شخصیت متظاهر و سبک نقاشی ویژه‌اش یکی از بهترین هنرمندان دوره‌ مدرن باقی مانده است. با وجود این که منتقدان بارها از او به دلیل داشتن شخصیت متظاهرانه انتقاد کرده‌اند، اما همواره آثار باارزشش سبب نجات شهرتش شده‌اند. مناظر تابلوهای این هنرمند اغلب مملو از اشیاء عجیب است.

«سالوادور دالی» همچنین در عرصه‌ عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی هم فعالیت داشت. «دالی» که از نقاشان سبک سورئالیسم اسپانیا محسوب می‌شود، در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۸۹ در اثر سکته‌ قلبی درگذشت و همان‌طور که تقاضا کرده بود، در نزدیکی موزه‌ «دالی» به خاک سپرده شد.

logo-samandehi