"از چشم غریبه"؛ حکایت زندگی یک غریبه، در سرزمینی بیگانه

"از چشم غریبه" عنوان نمایشگاه انفرادی بانوی هنرمند خانم کارینا اولقیگه هلم، هنرمندی دانمارکی تبار است که مدت هاست ساکن ایران می باشند و با آثاری خاص و دیدگاه مدرن در عین حال سورئال به خلق آثار بدیعی پرداخته اند.

در بخشی از استیتمنت این هنرمند آمده است:

من، کارینا اُولقیگه هُلم، نقاشی دانمارکی هستم که در سال 1384 به همراه همسر ایرانی خود برای اقامت دائم به ایران آمدم. سیزده سال در تهران زندگی کردم و اکنون ساکن اصفهان هستم.

نقاشی هایی که در این نمایشگاه ارائه کرده ام، حاصل زندگی و تجربه های من از سال های زندگی در ایران است. تجربه هایی از زندگی مردم در یک کلان شهر مدرن. در این نقاشی ها، سعی کرده ام که آرزوها، امیدها، نگرانی ها و دلمشغولی های حاصل از تضادها و تعارضات بین سنت و مدرنیته و نیز تاثیرات مدرنیزاسیون و مدرنیسم بر روی زندگی روزمره را، از چشم انداز یک غریبه، به تصویر بکشانم. زنان در این نقاشی ها، جایگاه ویژه ای دارند.

زنانی آرزومندِ زندگی در یک جامعه مدرن و هم زمان درگیر در تعارضاتی در سطح یک اجتماع سنتی که در حال عبور از سنت است.

پاره ای از این نقاشی ها، حکایت زندگی یک غریبه، در سرزمینی بیگانه است؛ اینکه چقدر برای جامعه میزبان مشکل است تا، «غریبه» را بفهمد و، اینکه چقدر تلاش لازم است تا غریبه، عضوی از جامعة میزبان شود.

بخشی از تابلوهای من کُلاژ هستند. من با فتوشاپ و نقاشی های قدیمی کار می کنم و نیز، عکس هایی که می گیرم تا، مجموعه آنها بتواند اثر تازه ای خلق کند. در بعضی از نقاشی هایم، از مکتب های نقاشی اروپایی به صورت سمبلیک استفاده کرده ام.

کارینا اُولقیگه هُلم در رابطه با هدف از جمع آوری مجموعه آثارش توضیح داد: من درکارهایم سعی کرده ام تجربه های روزانه زندگی مردم را در یک کلان شهر مدرن (از نگاه یک غریبه، که خود من هستم) به نمایش و اشتراک بگذارم. سعی میکنم نگرانی ها، تنهایی، امید ها و آرزوها و تعارضات بین مدرنیته و سنت را به تصویر بکشم. زنان در آثارم جایگاه ویژه ای دارند. زنانی که آرزومند زندگی در یک جامعه مدرن هستند ولی، همزمان درگیر سنت های خود در یک مجموعه از روابط سنتی نیز هستند.

در مجموعه حاضر به موقعیت یک غریبه در جامعه مهمان نیز پرداخته ام. مضمون نقاشی های این مجموعه از زندگی و تجربه های روزانه ام با ایرانی ها معنی و مفهوم میگیرند.

این هنرمند دانمارکی تبار در توضیح تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثارش گفت: این مجموعه شامل 20 تابلو در اندازه های ۴۰ در ۵۰، و ۶۰ در ۸۰، و ۸۰ در ۱۰۰ است، که با فرم های مختلف به صورت سمبلیک اجرا شده اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت انتخاب عنوان «از چشم غریبه» برایی مجموعه آثارش بیان کرد: علت انتخاب این نام برای این مجموعه امکان دیدن چیزهایی در جامعه ی میزبان غریبه است که شاید از چشم جامعه میزبان پنهان مانده و یا اینکه در جریان زندگی روزمره شکل عادی و پذیرفته شده به خود گرفته است.

به گفته این هنرمند، معنی و مفهوم آثارش تحت تاثیر اگزیستانسیالیسم، فرویدیسم، فمینیسم و تصوف ایرانی بوده است.

اُولقیگه هُلم ضمن بیان این نکته که جستجو و کنکاش وی در یافتن معانی مورد نظرش ادامه خواد داشت، توضیح داد: هنوز موضوعات، مسایل و چیزهای خیلی زیادی در ایران هست که،برای من بسیار جالب و قابل تامل هستند ، پس سعی خواهم کرد که کار خودم را ادامه داده و تصویری از ایران معاصر «البته از نگاه یک غریبه» بر بوم نقاشی ثبت کنم.

نمایشگاه "از چشم غریبه" تا 23 بهمن 1398 ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند در روزهای عادی از ساعت 16:30 الی 20 و در روز اختتامیه از ساعت 16:30 الی 18 به گالری احسان واقع در آجودانیه، خیابان 14 شرقی، شماره 22 مراجعه نمایند.






logo-samandehi