در مراسم "چهره معتبر" مطرح شد؛

امیر راد: منوچهر معتبر، چهره معتبر هنرمعاصر ایران است

"چقدر دلپذیر است انسان نا شدنی ها را قابل دیدن میکند. می بالم به اینکه چند دهه دوستی با آدم قَدَری داشته ام." این را عباس مشهدی زاده در رویداد "چهره معتبر" مطرح کرد. عصر روز پنج شنبه هفدهم بهمن 98، خانه هنرمندان ایران میزبان این مراسم بود که به همت کارگروه پژوهش انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار شد. در ادامه خواننده گزارش کامل این نشست باشید:


به گزارش گالری آنلاین، مراسم چهره معتبر، با استقبال هنرمندان و با حضور اساتید جامعه هنرهای تجسمی برگزار شد.امیر راد، عباس مشهدی زاده، بهرام دبیری و محمدرضا عینی سخنرانان این رویداد بودند و محمدرضا شاهرخی نژاد اجرای این برنامه را به عهده داشت. همچنین فیلم《رقصِ تنهایی》به کارگردانی محمدرضا عینی برای حضار به نمایش در آمد.


امیر راد:

منوچهر معتبر فخر هنر معاصر ایران است

در ابتدای این مراسم امیر راد رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران به ایراد سخن پرداخت و از حضور هنرمندان در این مراسم تشکر کرد. وی در ادامه هدف از برگزاری چنین رویداد هایی را بزرگداشت، نکوداشت و نمایش چهره های معتبر هنر معاصر ایران دانست. (لازم بذکر است انجمن هنرمندان نقاش ایران پیش از این نکوداشت هایی را برای منیژه میرعمادی،محمود جوادی‌پور، مسعود عربشاهی و محمد ابراهیم جعفری برگزار کرده است.)


راد در ادامه به مفهوم رویداد چهره معتبر پرداخت و گفت این عنوان دو معنا به دنبال خواهد داشت، در معنای اول پرتره ایشان است که در برنامه نمایش داده میشود و معنی دیگر آن در واقع اشاره به چهره معتبر هنر معاصر ایران دارد، ایشان فخر هنر معاصر ایران است.

رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در پایان از کارگروه پژوهش انجمن هنرمندان نقاش ایران و زحمات هلنا شین دشت گل (عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و رابط کارگروه پژوهش انجمن) و مژگان قدوسی (عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران)، محمدرضا عینی، محمدرضا شاهرخی نژاد، بهرام دبیری و عباس مشهدی زاده تشکر کرد.


عباس مشهدی زاده

ای کاش بتوانیم آورده داشته باشیم

در ادامه ی برنامه پس از پخش فیلم رقص تنهایی، عباس مشهدی زاده با تشویق حضار به روی صحنه آمد و سخن گفت: دوست داشتنِ معتبر صحبت این روزها نیست، برای من هفتاد سالی هست که دوستش دارم. گاهی افراد هنرمند نقاش و طراح همچون رامبراند و ونگوگ در تایخ هنر دست به خلق خودنگاره میزنند، منوچهر معتبر نیز خودنگاره های بسیاری را خلق کرده است که اکنون در گالری طراحان آزاد در حال نمایش است و توصیه میکنم از این آثار دیدن کنید.


چقدر دلپذیر است انسان نا شدنی ها را قابل دیدن میکند. ایشان آورده مدرسه ای هستند که آندره گدار گرداننده آن بود. مدرسه آندره گدار بزرگان بسیاری را تحویل داده است، مانند محمد ابراهیم جعفری.

کارهایی که از معتبر دیده ام فوق العاده درخشان است. می بالم به اینکه این چند دهه دوستی با آدم قدری داشته ام.

"ای کاش بتوانیم آورده داشته باشیم" مشهدی زاده سخنان خود در توصیف منوچهر معتبر را چنین به پایان رساند.


بهرام دبیری:

هنرمند بزرگی در جهان نخواهد بود مگر اینکه جهان‌بینی داشته باشد

بهرام دبیری هنرمند نقاش دیگری بود که در مراسم چهره معتبر در خصوص آثار این هنرمند سخن گفت. وی بر امور فنی کارهای او که اغلب طراحی است، تمرکز کرد و بیان کرد:

نقطه توسط انرژی راه می افتد و توسط آن خط و شکل به وجود می آید، پس خط موجودی است زاده شده از انرژی. فیلم و حتی یک شعر، تئاتر و معماری با یک ساختار و یک طراحی خلق میشود. خط در واقع هندسه است، نوعی عقلانیت است. خط برای من بیانگر منطق است، آنچنان که رنگ موضوع عاطفه است. پالت بی پایانِ رنگ، از عاطفه حرف میزند. آنچه سلیقه من است توازن این دو عنصر بنیادی نقاشی است. معتبر بسیار پرهیزکارانه از رنگ استفاده میکند، گاهی لکه های سرخ و سبزهای مخصوص خودش را میبینید. اما منوچهر معتبر استاد بی بدیلی است در رنگ سیاه و رنگ آمیزی بی پایان سیاه، رنگ برای او اصل قصه نیست.


چوبی که میسوزد و تبدیل به زغال میشود برای من شگفت انگیز است. در هیچ قلمی به اندازه زغال نور نیست. واقعا در رنگ سیاه و زغال نور است که اهمیت دارد. از نظر معنایی جهان معتبر برای من به جهان صادق هدایت نزدیک است. چون بیان دیدی عاطفی است که در کار های به رنگ سیاه او وجود دارد و صحنه های شگفتی به وجود می آورد. بیشتر کارهایش اندام انسانی است.

منوچهر معتبر در عین نقاش بودن رگه های گرافیک و تصویر سازی هم در کارهایش وجود دارد و هنرمندی است که موسیقی، سینما، شعر و ادبیات هم برای او اهمیت دارد. در واقع کسی که اینها برایش مهم هستند صاحب چیزی میشود که به آن جهان بینی میگوییم. به گمان من هنرمند بزرگی در جهان نخواهد بود مگر اینکه جهان‌بینی داشته باشد.

در بخشی از برنامه نیز کتاب خودنگاره های منوچهر معتبر که توسط ناشر کتاب، مصور رحمانی به چاپ نفیس رسیده بود معرفی شد. پیش از این نیز کتاب های ارزنده ای در این زمینه از ایشان به چاپ رساندند. همچنین بهرام دبیری درباره آشنایی خودش و چاپ آثارش که مورد توجه مصور رحمانی قرار گرفته بود، سخن گفت.


محمدرضا عینی:

من از ایشان یاد گرفتم در دنیای پیرامونم نسبت به جزئیات حساس تر باشم

"تا آنجایی که ایشان را میشناسم، منوچهر معتبر به دنبال ساختن اسم و رسمی برای خود نبوده است." محمدرضا عینی کارگردان فیلم رقصِ تنهایی صحبت های خود را با حاضرین چنین آغاز کرد و ادامه داد: فیلم را در ایام نوروز ساخته ایم. در ابتدا کارهای ایشان را مطالعه کردم و با توجه به اینکه هم من و هم ایشان با مدیوم تصویر در کارهایمان در ارتباط هستیم، تصمیم گرفتم به دنیای ذهنی آقای معتبر برسم. فیلم کاملا دکوپاژ شده است و پیش از شروع آن با آقای معتبر کاملا صحبت شده بود. اولین پلان ورود آقای معتبر به کارگاهشان بود که در حدود ده برداشت گرفتیم و منجر به عصبانیت ایشان شده بود چرا که قرار بود فیلم مستند باشد.

http://onlineartgallery.ir/ufiles/uploads/ef668b83afd4638219f8cc79bfbe8c44bb393067.jpg

تفکر و کارهای ایشان چیزی بود که من را به ایشان علاقه مند کرد و معتقد هستم اگر کسی هیچ چیز از ایران نداند میتواند با دیدن کارهای ایشان به بسیاری از اتفاق هایی که افتاده واقف شود. با مطالعه تاریخی کارهای ایشان متوجه بازگویی آنها از اتفاقات اجتماعی میشویم. اتفاقی که در کارهای معتبر میافتد روایت تیرگی است.

من از ایشان یاد گرفتم در دنیای پیرامونم نسبت به جزئیات حساس تر باشم.



logo-samandehi