شورای شهر تهران از معماری معاصر پایتخت حفاظت می‌کند

طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران" با قید یک فوریت تقدیم هیات رئیسه شورای شهر تهران و اعلام وصول شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران" در صد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با قید یک فوریت تقدیم هیأت رئیسه شورای شهر تهران و اعلام وصول شد.

علی اعطا، طراح این طرح در تشریح دلایل فوریت بررسی این طرح اظهار کرد: معماری تهران در دوره معاصر به ویژه بعد از دوره قاجار تحولات مهمی را پشت سر گذاشته و سیمای امروز شهر همچنان متأثر از این معماری است.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: در هفته‌های اخیر حساسیت‌هایی در جامعه فرهنگی کشور نسبت به تخریب بناهای ارزشمند معاصر ایجاد شد و به رسانه‌ها راه پیدا کرد.

شورای شهر تهران از معماری معاصر پایتخت حفاظت می‌کند

وی ادامه داد: برخی از آثار با ارزش تخریب شدند و برخی در معرض تخریب قرار گرفتند. تخریب این بناها که مربوط به دوره خاصی از معماری شهر تهران هستند اولین لطمه را به هویت شهر وارد می‌کند اما سود اقتصادی فراوانی به مالک آن می‌رساند. قوانین و مقررات جاری برای حفاظت از همه بناهای ارزشمند معاصر کافی نیست و در شرایطی که ساخت و ساز فعالیت پرسودی در سال‌های اخیر بوده است این موضوع باعث شده این نوع بناها به سرعت تخریب شوند و چهره شهر دائماً در حال پوست‌اندازی باشد.

اعطا با بیان اینکه سیاست اصلی برای حفاظت از بافت‌ها و بناهای ارزشمند معاصر باید مبتنی بر استراتژی برد-برد باشد، گفت: مالک و سرمایه‌گذار از حفاظت از بنا و شهر و شهروندان نیز از حفظ هویت شهر منتفع شوند. در همین راستا طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران" تهیه و تقدیم شد.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران توضیح داد: به منظور حفاظت از میراث معماری شهرداری تهران ملزم است لایحه‌ای مبتنی بر سیاست‌های تشویقی، الزام‌آور و محدودکننده با توجه به مجوزهایی مبنی بر حفظ و تثبیت و احیای میراث معماری معاصر، سیاست‌های تشویقی در راستای تبدیل ابنیه ارزشمند شهر به اماکن عمومی، بازنگری در فرآیند صدور پروانه در راستای توجه به میراث معماری معاصر، طراحی الگوهای اقتصادی و برنامه بهره‌برداری موقت از این ابنیه در راستای تشویق مالکی، تدوین بانک اطلاعاتی میراث معماری معاصر شهر تهران، پیگیری ثبت میراث معماری معاصر در فهرست آثار ارزشمند از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهیه و ظرف مدت یک ماه برای سیر مراحل تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

logo-samandehi