لایه های انتزاع در گالری بوم / گفتگو ی گالری آنلاین با استاد هادی جمالی

گالری بوم عصر جمعه یکم خرداد ماه 94 میزبان نمایشگاه نقاشی های سه تن از بزرگان هنر معاصر ایران هادی جمالی ،همایون سلیمی و رضا خدادای

با عنوان "لایه های انتزاع" خواهد بود.

این نمایشگاه مروری خواهد داشت بر آثار ده سال اخیر این سه هنرمند و به بررسی چگونگی روند شکل گیری آثار جدید ایشان همچنین کنش و رویکرد مختص هر یک از این هنرمندان نسبت به انتراع می پردازد.

هادی جمالی متولد 1329 شیراز است. او فارغ التحصیل معماری داخلی از دانشگاه هنر، کارشناسی ارشد طراحی صنعتی وعضو هیات علمی دانشکده هنر معماری است.

استاد جمالی دارای سابقه تدریس دانشگاهی می باشد و در نمایشگاه های انفرادی و گروهی بسیاری در داخل و خارج از کشور آثارش را شرکت داده است.کسب جوایز مختلف، ارائه مقالات هنری در سمینارهای دانشگاهی و مراکز فرهنگی، تالیف کتاب های آموزش طراحی، داوری مسابقات هنرهای تجسمی و اجرای نقاشی های دیواری در تهران از جمله فعالیت های هنری این هنرمند محسوب می شوند.

استاد جمالی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با نمایشگاه "لایه های انتزاع" مطرح کردند :

به نوعی میشود گفت ، انتزاع از زمان آغاز مکتب سقاخانه وارد کشور ما شد و از آن زمان تا کنون گاهی مورد کم توجهی قرار گرفته است. در این نمایشگاه سعی بر آن بوده به آثار انتزاعی که حال و هوای ایرانی دارد اهمیت داده شود و در اغلب آثار این مجموعه از اِلِمان ها، نقش ، بافت و فرم ها یی استفاده شده که در آثار حس شرقی ایجاد کند.

به اعتقاد استاد جمالی سبک آثار ایشان نوعی "آبستره اکسپرسیونیسم"، است. یعنی آبستره رمانتیک نیست و از لطافت و ظرافت آثار انتزاعی فاصله گرفته و وارد فضایی جدی تر و صریح تر شده است.

در ادامه استاد جمالی در رابطه با دوره ها و روند کاری خود توضیح دادند :

از حدود 15 سال پیش کار بر روی فویل را تجربه کرده ام و بعد از مدتها بررسی این متریال و ارتباطی که با آن برقرار کردم وارد فضای خاصی شدم ، متریال فویل برای من بسیار جذاب است و بعد از جستجوهای فروان در این سالها معتقدم هنوز جای کار بسیاری دارد . این متریال میتواند از حالت سطح خارج شود و گاهی کار به اثر حجمی یا برجسته نزدیک میشود و یا با مغار روی آن خط و خراش ایجاد شود.

از آنجایی که تحصیلات من در رشته طراحی صنعتی و معماری بوده است ، در آثارم گرایش به هر دو رشته دیده میشود و حال وهوای معماری و طراحی صنعتی در همه ی کارها وجود دارد.

در اجرای آثار ، از متریالهای صنعتی همچون سنگ فرز ، منگنه ، مغار ، ورقه آلمینیوم و مس که با رنگ روغن پتینه میشود استفاده میکنم و برای من اینکه با متریالهای خشن و صنعتی کار هنری انجام دهم و به آنها نگاه زیبایی شناسانه ایجاد کنم بسیار جذاب است.


استاد همایون سلیمی از هنرستان میرک تبریز دیپلم گرفت و سپس مدتی در بانک مشغول شد. اما علاقه وافرش به نقاشی او را بر آن داشت که راهی کشور فرانسه شود و در بوزار پاریس تحصیل خود را در مقطع لیسانس ادامه دهد. او فوق لیسانس و دکترا را از دانشگاه سوربون در رشته زیبایی شناسی دریافت کرد. تز دکترای او مقایسه تصویری است با بناهای ایرانی اعم از کاشی کاری و مجموعه بناها.

او تاکنون بیش از ۲۰ نمایشگاه انفرادی در ایران و دیگر کشورها برگزار کرده و چندین جایزه بین المللی را دریافت کرده‌است. علاوه بر نقاشی و چاپ دستی)لیتو و فلز)، پرورش درختچه‌های مینیاتوری بن سای نیز در زندگی هنری این نقاش به چشم می‌خورد. همایون سلیمی در داوری و انتخاب دوسالانه‌های نقاشی و مجسمه سازی ایران نیز شرکت داشته‌است.


استاد رضا خدادادیدر سال ۱۳۳۹ در اردبیل زاده شد . در مجتمع دانشگاهی هنر تهران و در رشته نقاشی به تحصیل پرداخت. پس از آن تحصیلات خود را در رشته انیمیشن و در همان دانشگاه ادامه داد. خدادادی دکترای پژوهش هنر و دارای تخصص هنرهای شهری و هنرهای عمومی است و علاوه بر فعالیت‌های بی وقفه در زمینه خلق آثار هنری، از سال ۱۳۷۰ تاکنون به تدریس در دانشگاه‌ها اشتغال داشته و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران است.

تعدادی از آثار این هنرمند معاصر در مجموعه‌ها و گنجینه‌های عمومی، دولتی و خصوصی، داخلی و خارجی (مانند موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگستان هنر، سازمان زیباسازی شهر تهران، موزه آستان امام علی در نجف اشرف و...)نگهداری می‌شود.

نمایشگاه "لایه های انتزاع" تا ۱۲ تیر ماه در گالری بوم واقع در تهران، خیابان ولی عصرخیابان ارمغان غربی، شماره ۱۱دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند روزهای دو شنبه تا جمعه ساعت 4 الی ۸ بعدازظهر از این آثار دیدن نمایند.


logo-samandehi