˝پنجمین اردیبهشت˝؛ یادبود معصومه سیحون

"پنجمین اردیبهشت" عنوانی برای پنجمین یادبود فقدان معصومه سیحون، بانوی گالری‌داری ایران است که با نمایش آثار ایرج شافعی در گالری سیحون برگزار می‌شود.

ایرج شافعی در متنی به همین مناسبت آورده است:
"مثل هیچ کس نبود، خودش بود.
باهوش، با سلیقه، بسیار شیک، متواضع و جسور.
نمی‌شد نادیده گرفتش. او حضوری واضح داشت.
همیشه شخصیت خانم سیحون جذاب و پر اهمیت بود و تاثری که در فرهنگ معصر ایران داشت، نا‌گفتنی است.
حضور او به عنوان یک از برجسته‌ترین گالری دارهای هنری ایران، درطول چند دهه گذشته بوده، گالری سیحون را به پشتوانه‌ای موثر برای هنر ایران تبدیل کرده است.
کسی که عاشق فرهنگ این مرز و بوم بود و در نسلی که از میانش برخواسته بود، سرافراز ماند.
همیشه ستایش‌اش کرده‌ام و همیشه دوستش دارم."

معصومه سیحون (۱۳۱۳، رشت - ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ تهران) هنرمند نقاش، از پیش‌کسوتان هنرهای تجسمی در ایران و مدیر گالری سیحون، قدیمی‌ترین نگارخانه هنری فعال در ایران بود. او دارای حدود نیم قرن پیشینه فعالیت هنری بود و نقش برجسته‌ای در معرفی استعدادهای هنری ایران داشت. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن نقاشان ایران به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۸ از وی به پاس یک عمر فعالیت بی‌وقفه هنری تقدیر کردند.

علاقه مندان به حضور در این رخداد می‌توانند جمعه ۱ خرداد به گالری سیحون واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، کوچه چهارم، شماره ۱۱ مراجعه کنند.

گفتنی است؛ این رخداد تقریبا با در گذشت هوشنگ سیحون معمار و نقاش و همسر معصومه سیحون که سال پیش درگذشت همزمان شده است و به این مناسبت هم کتاب مجموعه آثار هوشنگ سیحون در فرهنگسرای نیاوران رونمایی می‌شود.

logo-samandehi