قرآن و صحیفه حکاکی شده روی فلز در برج آزادی رونمایی شد


مراسم رونمایی از قرآن و صحیفه سجادیه حکاکی شده روی فلز، اثر علی اصغر موسویان در نگارخانه برج آزادی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور غلامحسین شاه‌علی، رئیس برج آزادی، علی اصغر موسویان و جمعی از علاقه‎مندان و اصحاب رسانه همراه بود، ابتدا شاه علی رئیس برج آزادی گفت: برای دومین بار در برج آزادی میزبان اثری از آقای موسویان هستیم و امیدواریم به برکت این اثر معنوی اتفاقات ارزشمندی را نیز در برج آزادی شاهد باشیم.

وی ادامه داد: هفت تابلوی حکاکی متن کامل قرآن کریم و تابلویی از حکاکی صحیفه سجادیه روی ورقه‎های طلااندود از امروز به مدت ۲۰ روز در نگارخانه بوستان برج آزادی به نمایش گذاشته می‏‌شود و امیدوارم شهروندان تهرانی از آن بازدید کنند.

شاه‌علی درباره آغاز بازسازی برج آزادی نیز اظهار کرد: بازسازی برج آزادی با همکاری یک گروه دقیق و کارشناس از ابتدای سال ۹۴ آغاز شده است و امیدوارم دوستان از این زمان بهترین استفاده را برده و این پروژه را به اتمام برسانند تا با آغاز فصل بارندگی آسیب بیشتری به این برج وارد نشود.

همچنین علی اصغر موسویان نیز در این مراسم پشت تریبون حاضر شده ودرباره این اثر گفت: کاری که شاهد رونمایی آن هستید متن کامل قرآن کریم روی ۸۴ برگ برنجی طلا اندود در ابعاد A4 است. متن قرآن به شکل خوشنویسی و حکاکی روی این اوراق نوشته شده و هر ۱۲ برگ یک تابلو را تشکیل داده که به این ترتیب این قرآن به شکل هفت تابلو ارائه شده است.

وی افزود: متن کامل صحیفه سجادیه نیز روی شانزده برگ فلزی در ابعاد A4 نوشته شده که این شانزده برگ یک تابلو را تشکیل داده است. این هشت تابلو در نهایت پس از نمایش برای ارسال به کشور عراق آماده خواهد شد تا به آیت‎الله سیستانی تقدیم شود.

این هنرمند همچنین درباره این اثر به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این نخستین صحیفه سجادیه جهان به شکل حکاکی است. که به همراه متن قرآن کریم در مدت ۸ ماه شکل گرفته است. برای کار روی این اثر روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان صرف شده است. این آثار با یک سوزن فلزی حکاکی شده و در آن باید هم اصول خوشنویسی در خط نسخ و هم حکاکی را رعایت می‎کردم. دلیل انتخاب خط نسخ نیز آن است که این خط در جهان اسلام برای قرآن خطی پذیرفته شده است و همه مسلمانان به راحتی قادر به خواندن آن هستند.

موسویان درباره آشنایی خود با هنر خوشنویسی نیز توضیح داد: من هیچ آموزشی در زمینه خوشنویسی ندیده‌‏ام و تاکنون نیز چیزی به جز قرآن و متون اسلامی را کتابت نکرده‌‏ام؛ با این حال من تا کنون کتابت‏‌های بسیاری را با خطوط ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته کار کرده‌‏ام.

وی درباره اینکه چرا این قرآن را به شکل تابلو ارائه کرده نیز گفت: قرآن قبلی که من با خط شکسته کار کردم و سال قبل در همین مکان رونمایی شد، به شکل یک کتاب آکاردئونی طراحی شد اما برای این کتاب تصمیم گرفتم فرمی متفاوت را اتخاب کنم و به همین دلیل آن را روی تابلو نصب کردم.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi