نقاشی دوخته‌هایی متاثر از باورهای عامه

مریم عاشوری هنرمند نقاش که نمایشگاه آثار نقاشی-دوخت او به نام "خواب در سایه نقش" از ۲۲ خرداد ماه در گالری گلستان افتتاح خواهد شد گفت: در این نمایشگاه ۹ اثر نقاشی-دوخت در ابعاد ۱در۱ونیم متر به نمایش در خواهد آمد که در آنها از تکنیک لحاف دوزی سنتی استفاده شده است.

او درباره شکل‌گیری این مجموعه اظهار کرد: من از سال‌های قبل از دانشگاه با تکنیک‎های خیاطی آشنا بودم و همیشه دوست داشتم که از تکنیک دوخت استفاده کنم. برخورد با یک لحاف‌دوز که در کنار مغازه‌اش مشغول طراحی روی لحافی برای جهیزیه یک عروس بود باعث شد به این موضوع علاقه‌‏مند شوم و طرح‌هایی که در مناطق مختلف کشور برای این لحاف‌ها استفاده می‎شود را مورد مطالعه قرار دهم. این موضوع بعدها به سوژه پایان نامه من تبدیل شد و به مطالعه بیشتر در مورد آن پرداختم.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه طرح‌هایی که روی لحاف‌ها وجود دارد زندگی روزمره و باورهای مردم مناطق مختلف را نشان می‌‏دهد گفت: به دلیل زندگی در شمال کشور با بسیاری از این طرح‏ ها آشنا هستم، در این آثار ادامه زندگی و ازدواج مورد توجه قرار گرفته و همین وجود روند زندگی در این طرح‎ها موجب شد روی آنها کار کنم زیرا در واقع این‎ها طرح‌هایی است که مردم با آنها زندگی می‎کنند.

عاشوری درباره تکنیک استفاده شده در آثار این نمایشگاه نیز توضیح داد: این نقاشی‌-دوخت‎ها با تکنیک لحاف کار شده‌اند و درون آنها از پنبه پر شده است؛ پس از طراحی فیگورها آنها را با چاپ لیزری روی لحاف‌ها منتقل کرده و یک سری دوخت دیگر روی این لحاف‎ها اضافه کردم. درحقیقت این قطعات لحاف به منزله بوم هستند که در نهایت روی چارچوب کشیده شده‌اند.

"خواب در سایه نقش" سومین نمایشگاه انفرادی مریم عاشوری است. نمایشگاه قبلی این هنرمند خرداد سال۹۲ در گالری گلستان برگزار شد.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi