معرفی برندهٔ نهمین مسابقهٔ عکس «هنری کارتیه برسون»


طبق اعلام بنیاد «هنری کارتیه برسون» که با حمایت بنیاد Hermès این مسابقه را در پاریس برگزار می‌کند امسال هیات داوران نهایتا Claude Iverné (متولد ۱۹۶۳ در فرانسه) را به عنوان برنده این جایزه عکاسی مستند معرفی کردند.
این عکاس فرانسوی از سال ۱۹۹۸ بر روی مجموعه عکس‌های مستندی درباره زندگی در برخی مناطق جنوب صحرای قاره آفریقا به ویژه سودان کار کرده است. او با مجموعه عکسش به نام «عکس‌های سودانی: رودخانه Gazelle» موفق به کسب این جایزه ارزشمند شده است.
طبق فراخوان، برندهٔ HCB Award ۲۰۱۵ مبلغ ۳۵ هزار یورو وجه نقد را به عنوان کمک هزینه‌ تکمیل پروژه‌ای مستند دریافت می‌کند و بر این اساس مجموعه عکس این عکاس فرانسوی باید نهایتا تا ۱۰ شهریور ۹۵ به پایان برسد و برای ارائه نهایی آماده باشد.
قرار است کاتالوگ عکس‌های نهایی پروژه به چاپ برسد و نمایشگاهی انفرادی شامل عکس‌های Claude Iverné در این پروژه بهار ۲۰۱۷ در محل بنیاد کارتیه برسون در پاریس و پاییز همان سال به میزبانی گالری
بنیاد Aperture در نیویورک نیز برپا شود.
همچنین در صورت فراهم شدن شرایط، این نمایشگاه انفرادی در سایر شهرهای جهان به ویژه در فضاهای نمایشگاهی
بنیاد Hermès به نمایش گذاشته خواهد شد.
Claude Iverné قرار است با این بودجه بر روی تصویر کردن زندگی اجتماعی در کشور سودان جنوبی که به تازگی از سودان مستقل شده و صد و نود و سومین و جدیدترین کشور جهان شناخته می‌شود کار کند. کشوری که همچنان میان درآمد سرشار نفتی، توزیع ناعادلانه ثروت، خشکسالی‌های شدید و درگیری‌های خشونت‌بار سیاسی و مذهبی ناشی از ساختار قبیله‌ای سرگردان است.
این عکاس فرانسوی در زمینه عکاسی مد و فشن آموزش دیده و حتی با استودیوها و برندهای مشهوری چون Pierre Cardin کار کرده است ولی کم‌کم به سمت کارهای خبری و مستند هم گرایش یافته و به عقیده بسیاری از ادیتورهای عکس، عکس‌های او بین فاین آرت و عکاسی مستند اجتماعی در نوسان است.
Claude Iverné که تمرکز ویژه‌ای روی سودان دارد و زبان آن کشور را به خوبی صحبت می‌کند در سال ۲۰۰۳ میلادی مرکزی مستندنگار و تحقیقاتی به نام
Elnour تاسیس کرده که عکاسان، هنرمندان، دانشمندان و نویسندگانی که روی موضوع سودان کار می‌کنند در آن به تبادل نظر و کار مشترک روی موضوع سودان می‌پردازند.
هشتمین دورهٔ این جایزه در سال ۲۰۱۳ نصیب
Patrick Faigenbaum عکاس فرانسوی متولد سال ۱۹۵۴ شد. گفتنی‌ست نخستین دورهٔ این جایزه را هم Chris Killip (متولد ۱۹۴۶ در Isle of Man، جزیره‌ای میان انگلیس و ایرلند) در سال ۱۹۸۹ از آن خود کرد.
جوزف کودلکا (متولد ۱۹۳۸ در چک) هم دومین جایزه را در سال ۱۹۹۱ به دست آورده بود. Larry Towell (متولد ۱۹۵۳ در کانادا) در سال ۲۰۰۳، Fazal Sheikh (متولد ۱۹۶۵ در آمریکا) در سال ۲۰۰۵، Jim Goldberg (متولد ۱۹۵۳ در آمریکا) در سال ۲۰۰۷، David Goldblatt (متولد ۱۹۳۰ در آفریقای جنوبی) در سال ۲۰۰۹ و Vanessa Winship (متولد ۱۹۶۰ در بریتانیا) به سال ۲۰۱۱ برندگان سابق این جایزه بوده‌اند.
هنری کارتیه برسون (۲۰۰۴ – ۱۹۰۸) یکی از نامدارترین عکاسان فرانسوی قرن بیستم میلادی است. وی در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم، عکاسی خیابانی و طرح تئوری «لحظه قطعی» نقش مهمی ایفا کرد. دوربین لایکای ۳۵ میلیمتری او در کنار چشم دقیقش برای طراحی صحنه، شیوه منحصربه‌فرد کارش و تسلطش به اصول تئوری و عملی عکاسی بخشی از ماندگارترین‌های تاریخ عکاسی در قرن بیستم بود. او یکی از بنیانگذاران و عکاسان اولیهٔ بنیاد عکس مگنوم هم بود.

منبع : عکاسی

logo-samandehi