نیوشا توکلیان جایزه صد هزار دلاری «پرنس کلاوس» را با نهادهای اجتماعی تقسیم کرد


در بیانیه‌ بنیاد پرنس کلاوس در مورد آثار وی چنین آمده است: ویژگی‌های فکری و زیبایی‌شناسانه‌ آثار نیوشا توکلیان، کلیشه‌های معمول را به چالش می‌کشد و الهام‌بخش بسیاری از عکاسان جوان در خاورمیانه است.

نیوشا توکلیان در واکنش به دریافت این جایزه در یادداشتی در صفحه فیسبوکش نوشت:

من مفتخر به دریافت جایزه اصلی پرنس کلاوس سال 2015 شده ام و هرگز این روز در زندگی من فراموش نخواهد شد. اما متاسفانه برای من سخت است که بتوانم از این جایزه آنگونه که باید لذت ببرم. چرا که منطقه ای که در آن کار و زندگی می کنم در شعله های آتش است و دهها هزار نفر به دنبال پناهندگی در سرزمینهای دور هستند.

من تصمیم گرفته ام تا 13 هزار یورو به جایزه شید کمک کنم. جایزه شید یک جایزه عکاسی کاملا مستقل در ایران است و آنها از این پول برای برای یک گرنت سالیانه برای دو عکاس و یک برنامه 5 ساله آموزشی برای عکاسان مستند جوان ایران استفاده خواهند کرد.

بنیاد خیریه محک به کودکان مبتلا به سرطان کمک می کند. آنها پسرعموی من علیرضا را که از سرطان خون رنج می برد تحت درمان قرار دادند. علیرغم مراقبت های رایگان و فوق العاده متاسفانه او در 10 سالگی درگذشت. من مدتها پیش تصمیم به حمایت از این نهاد گرفتم و جایزه پرنس کلاوس به من کمک میکند تا 10 هزار یورو به این بنیاد خیریه کمک کنم.

حیوانات عشق زندگی من هستند و آنها چندین سازمان خوب در حمایت از حیوانات در ایران وجود دارد. من به داوطلبان جوانی را که روزانه در پناهگاههای حمایت از حیوانات کار میکنند ادای احترام میکنم. به همین منظور 7000 یورو را با این سازمانها تقسیم خواهم کرد.

همچنین امروز تصمیم گرفتم 15000 یورو دیگر را به یک سازمان حامی پناهندگان افغان و سوری اهدا کنم. من در هر دو کشور کار کرده ام و می خواهم پاسخ مهربانی عراقی ها و سوری هایی را بدهم که علیرغم شرایط وخیمی که در آن زندگی می کردند همواره از من با مهربانی استقبال کردند.

نیوشا توکلیان در نهایت جایزه‌ی خود را به تمامی همکارانی که خود را در معرض خطرات جانی قرار می‌دهند تا روایت‌گر داستان افرادی باشند که هیچ گوش شنوایی ندارند تقدیم می‌کند.

گفتنی است این برای نخستین بار است که جایزه‌ی اصلی پرینس کلاوس به یک عکاس تعلق می‌گیرد. این بنیاد از ده هنرمند و شخصیت فرهنگی دیگر به جهت فعالیت‌های پیشرویی که در زمینه‌ی فرهنگ و توسعه داشته‌اند تقدیر می‌کند. جایزه در روز دوم دسامبر در برنامه‌ای با حضور خانواده سلطنتی هلند به وی اهدا خواهد شد.

علاوه بر جایزه‌ی صد هزار یورویی، نمایشگاهی از عکس‌های نیوشا توکلیان از بیست و هفتم نوامبر ۲۰۱۵ تا چهارم مارس ۲۰۱۶ در گالری بنیاد پرنس کلاوس در آمستردام برپا خواهد شد.

منبع : عکس آنلاین

logo-samandehi