اولین جشنواره فرهنگی هنری ایران در دانمارک/ کپنهاگ برگزار شد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی گالری مهرزاد در گپنهاگ ، آغاز ایده تاسیس گالری مهرآزاد و برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ایران، در سپتامبر2011 و در جشن 250 امین سالگرد سفر کارستن نیبور (Carsten Niebuhr) به ایران شکل گرفت. این جشن در دانشکده انسان شناسی دانشگاه و کتابخانه ملی دانمارک با همکاری سفارت خانه های ایران و دانمارک در غالب نمایشگاهی از نسخه های دستی طراحی شده توسط کارستن نیبورکه در سفر خود از ایران تهیه کرده بود، با حضور محققان و اساتید برگزار شد.

کارستن نیبور Carsten Niebuhr (1733-1815 میلادی) جهانگرد، نقشه نگار و ریاضیدان آلمانی بود که از طرف فردریک پنجم پادشاه دانمارک به همراه گروهی به منظور اکتشاف، تحقیق و مطالعه در مورد علوم و فرهنگ شرق به عربستان، سوریه و مصر فرستاده شد. در طی این سفرها همراهان او جان باختند و کارستن نیبور پس از 14 ماه اقامت در هند از راه ایران و با گذر از شیراز، خلیج فارس و پرسپولیس به دانمارک بازگشت.



او در این سفر نقشه هایی دقیق از این مناطق طراحی کرد. رونوشت هایی که او از کتیبه میخی تخت جمشید تهیه کرد نقطه عطف کلیدی رمزگشایی آن توسط زبان شناسان شد.


منبع: https://en.wikipedia.org/wiki/Carsten_Niebuhr

آقای اولاو هاوگ Olav Haugمدرس دانشگاه متروپل دانمارک بعد از حضور در این جشن در اکتبر سال 2011 تصمیم به تحقیق و مطالعه برروی تاریخچه هنری ایران میگیرد و پس از سفری به ایران و علاقمندی بیشتر به هنر و تاریخ ایران، مذاکره با ارگان های مربوطه وهمکاری دوستان خود در ایران از جمله خانم مرجان اخباری آزاد گالری مهرآزاد را تأسیس نموده و برگزاری نمایشگاهی در دانمارک را برنامه ریزی میکند.

جشنواره فرهنگی هنری ایران توسط ایشان و با هدف گسترش و معرفی هنر مدرن و مفهومی امروز ایران به جهان و با توجه به تاریخ غنی و هنر اصیل ایران از گذشته تا کنون به صورت نمایشگاهی از آثار موفق 47 هنرمند و طراح دعوت شده با موضوع و سبک آزاد شکل گرفته و به بازدید عموم میرسد.

این نمایشگاه شامل 110 آثر پوستر، تصویرسازی، نقاشی و عکاسی از تاریخ 25 تا 30 جون 2016 در ساختمان اصلی و مرکزی شهر کپنهاگ دانمارک سالن Town Hall برگزار شده. همچنین فیلم های مستندی از ایران و هنر صنایع دستی ایران در طول نمایشگاه قابل مشاهده است.

آثار به نمایش در آمده از اساتید محترم، طراحان و هنرمنردان جوان و حرفه ای:

ایرج میرزا عیلخانی، علیرضا وکیلی ورجووی، بابک اربابی، لادن رضایی و مرجان اندرودی

امیر ارسلان احمدی نژاد، کتایون ارفعی، رضا اخباری آزاد، مهشید آسوده خواه، علی رضا بختیاری، علی باران پور، وحید بهرامی، لیلا پناهنده، خشایار تیموری، فاطمه حق نژاد، محمد رضا حافظی، رضا خادم الرضا، هیرش خیرآبادی، رشید رهنما، نرجس رفیعی شفیق، مازیار زند، آتنا شمس اسفند آبادی، مریم صفا، صبا صفا، لیلا صفا، عطیه ظیغمی، صبا عربشاهی، امید فاضلی، افروز قلی زاده، علی قریشی، آزاده قلی زاده، آرزو قلی زاده، محمد قلی زاده، عسل کاظمیان، شراره مکی پور، سیده لیلا موسوی، محسن محمد میرزایی، ساره ملکی، شمیم میرزا بابایی، سمیه محمدی، فائزه مظفری، فرنوش میرلوحی، لیلا مومن، محمد مظفری، امیر نجفی، آیدین محمد وفاداری، تورج صابری وند

با تشكر ویژه از:

شهرداری كپنهاگ Copenhagen Municipality

Representative from the city council of Copenhagen

همکاران Joyce Svensson ، Søren Christensen

جناب آقای ایمان آل مظفر، خانم ها آرزو قلی زاده، شراره مكی پور، سمیرا البرزكوه و ثمین زرگر

بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی

سفیر سابق سفارت پادشاهی دانمارک Mr. Hougaard

گزارش تصویری مرتبط

logo-samandehi