گروه هنری اورنگ برگزار کرد

گزارش تصویری نمایشگاه گروهی مهتاب در گالری زمرد

به گزارش گالری آنلاین، ‌گروه هنرى اورنگ نمایشگاه گروهی تحت عنوان "مهتاب" بر اساس سونات مهتاب اثر بتهوون، به همت مهسا قاسمی و رضا شاه حسینی و کیوریتوری هانی نجم همراه با پرفورمنس نقاشی با دست مونا ارباسی و ورک شاپ خط نقاشی هانی شرار از سیزدهم تا بیست و سوم اسفندماه در گالری زمرد برگزار شد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

بتهوون و سونات مهتاب

بتهوون یكی از مشهورترین و اسرارآمیزترین آهنگسازان تاریخ بود که در سن ۵۷ سالگی درگذشت.او در طول دوران زندگی اش عاشق جولیتا دختر عموی یکی از بهترین دوستان خانوادگی اش می شود.

بتهوون به جولیتا درس پیانو می داد، با او در مجلس های رقص و میهمانی های باشکوه شرکت می کرد. با هم به گردش در جنگل ها و بیشه زار های اطراف وین می رفتند، یا قایقی کرایه می کردند و در دریاچه های آرام و دل انگیز وین قایق سواری می کردند و تمام لحظات خلوت شاعرانه با هم بودن شان سرشار بود از راز و نیازها و نجواها و زمزمه های عاشقانه و شورانگیز.

اما مدتی بعد جولیتا کنت جوان و پولداری را بر بتهوون فقیر ترجیح می دهدو بتهوون را ترک می کند تا با آن کنت ازدواج نماید. شکست در این عشق ضربه سنگینی بر روان بتهوون حساس و زود رنج وارد می کند به طوری که می گویند یکی از دلیل های تصمیم بتهوون برای خودکشی و تنظیم وصیت نامه مشهورش- به جز علت اصلی یعنی بروز اختلال در شنوایی اش- ناکامی در این عشق سوزان بوده است.

سونات مهتاب بیانگر خاطرات تابناک دوران خوش عشق بازی و مهرورزی بتهوون با جولیتای افسونگر است که توسط بتهوون به زبان موسیقی سروده شد ه و بتهوون تمام احساسات عاشقانه و عواطف و هیجانات مهر آمیز خود را به لطیف ترین و زیباترین شکل در آن بروز داده است. او این سونات بسیار لطیف و دل انگیز را به جولیتای بی وفای خود تقدیم کرده است. بیست سال پس از پایان این عشق، جولیتا دوباره به وین بازگشت و گریان و پشیمان نزد بتهوون آمد تا از این که دل او را شکسته بود عذر بخواهد و پوزش بطلبد، اما بتهوون میانسال ما او را از خود راند، زیرا که او دیگر محبوبه ابدی خویش را یافته بود و تصمیم گرفته بود که برای باقی عمر به این محبوب دلربا و نازنین وفادار بماند، و این محبوب جاودانی جز دلبر افسونگر موسیقی نبود!

نام مهتاب را شاعر و منتقد موسیقی رلشتاب بر این آهنگ نهاده است و گفته است که این سونات در اثر دیدن مهتاب بر ساحل دریاچه ای آرام در سوییس به بتهوون الهام شده است. اما آن طور که پژوهش های معتبر نشان می دهد بتهوون هرگز این دریاچه را ندیده است و این سونات از گردش های شبانه با قایق بر رودخانه های وین، همراه با جولیتا، به بتهوون الهام گردیده است.

رضا شاه حسینی از مدیران و برگزار کنندگان نمایشگاه مهتاب در رابطه با این نمایشگاه توضیح داد: خانم مهسا قاسمی و من مدیران و برگزار کنندگان هستیم و آقای هانی نجم کیوریتور گروه هنری اورنگ هستند، هدف از برگزاری این نمایشگاه جمع آوری و نمایش آثار هنرمندان با توجه به موضوع اعلام شده بود تا ارتباط هنر موسیقی با احساس در هنرهای تجسمی در این مجموعه تجلی یابد.
شاه حسینی در ادامه گفت: پس از طرح چند موضوع خاص ،تیم داوری،فنی و هنری گروه اورنگ یک موضوع را انتخاب و از زوایای مختلف بررسی و سپس برای اجرا به هنرمندان معرفی میکنند ،در مهلت مقرر آثار و تصاویر برای گروه ارسال میشود و پس از بازبینی و تایید توسط ژوری گروه اورنگ و گالری ها ،نهایتا آثار برای نمایش به گالری تحویل میگردد ،این فرایند حداقل ۴۰ الی شصت روز زمان نیاز دارد .
وی درمورد تعداد، ابعاد و تکنیک و سبک آثار این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه سونات مهتاب بتهوون حدود هفتاد اثر از آثار هنرمندان تجسمی با ابعاد، تکنیک و سبکهای مختلف به نمایش درآمد. از آنجا که به نمایش گذاشتن احساسات هنرمند با شنیدن موسیقی ،هدف این مجموعه بوده، بنابراین هیچگونه محدودیتی در سبک، تکنیک و اجرا نداشتیم تا آثار خلاقانه ای را شاهد باشیم.

شاه حسینی در توضیح مفهوم عنوان نمایشگاه و معیار انتخاب آثار گفت: بتهوون تعریف ارسطو از موسیقی را به زبان خودش اینگونه بیان میکند: آنجا که سخن از گفتن باز میماند موسیقی آغاز میشود .
این مجموعه سعی در تجلی موسیقی در احساس هنرمندان تجسمی داشت .
مهمترین فاکتور برای گروه اورنگ در این نمایشگاه جمع آوری آثاری بود که با موضوع اعلام شده هماهنگی داشته باشد و با توجه به اینکه بسیاری از هنرمندان از قبل از موضوع مطلع بوده و بر اساس آن کار کرده بودند مجموعه ای با سطح کیفی بالا جمع آوری شد که خوشبختانه هنرمندان عزیزی از اقصی نقاط ایران در آن شرکت داشتند .

وی در آخر بیان کرد: همواره هنرمندان عزیزی هستند که تحت تاثیر عوامل خاصی فرصت به نمایش گذاشتن آثارشان را پیدا نمیکنند و ما در کنار بزرگان هنر این مرز و بوم برای معرفی و به نمایش گذاشتن آثارشان در ایران و جامعه هنری بین‌المللی تلاش میکنیم.

logo-samandehi