طراحی کاشی‌هایی برای جذب و هدایت آب‌های اضافی باران ناشی از تغییرات اقلیمی


کاشی جوّی یا Climate Tile، یک پروژه‌ی آزمایشی است که طراحی شده تا ۳۰% از آب‌های باران مازادی را که طبق پیش‌بینی‌ها قرار است در اثر تغییرات اقلیمی جاری شوند، جذب و هدایت کند.

به گزارش گالری آنلاین، این پروژه که توسط شرکت Third Nature و با همکاری Ibf و ACO Nordic ایجاد شده، روی یک قطعه سنگفرش ۵۰ متری در محله‌ی نوربرو در کپنهاگن افتتاح می‌شود. اولین پیاده‌رو به عنوان یک پروژه‌ی نوآورانه‌ی اقلیمی ابداع شده بود که از کاشی جوّی برای ایجاد منظره‌ی شهری زیبا و مناسب استفاده می‌کرد. این کاشی که شهرهای پرجمعیت و متراکم را هدف گرفته است توسط سیستمی فن‌آورانه آب را مدیریت کرده و آن را منبعی ارزشمند به حساب می‌آورد.
قبل از هر چیز، کاشی جوّی یک سیستم مناسب سازی برای شهرهای آینده است. قطعه‌ی آزمایشی در کپنهاگن، آغاز یک فرایند توسعه‌ی چند ساله با شهرهای کپنهاگن، شرکت رئلدنیا و صندوق توسعه‌ی بازار و سایر افراد و شرکت‌های همکار است. کاشی جوّی جریان طبیعی آب را در این شهرها از طریق یک فرایند ساده دوباره وارد سیستم می‌کند. این فرایند آب باران روی پشت بام و پیاده‌روها را هدایت می‌کند و تضمین می‌کند این آب‌ها به محل مناسبی برای گیاهان یا بانک‌های آب جریان پیدا کند. این کاشی می‌تواند ۳۰% از آب‌های باران مازادی را که پیش‌بینی شده در اثر تغییرات اقلیمی جاری شوند، جذب و هدایت کند و به این ترتیب از سرازیری فاضلاب در سیستم زیرساخت فاضلاب جلوگیری می‌کند.
فلمینگ رافن تامسن، یکی از شرکای Third Nature می‌گوید: «ما خوشنودیم که اکنون می‌توانیم سیستم مناسب سازی اقلیمی مقیاس‌پذیری را به نمایش بگذاریم. افزون بر اثرگذاری در ۱% موقعیت‌هایی که ما شاهد وقوع باران‌های شدید جوّی هستیم، چنین راه حلی همچنین برای آن ۹۹% دیگر از آب‌های حاصل از باران خلق ارزش می‌کند. ما باور داریم خیابان‌های ما که محل آشنایی افرادند، خون جاری در رگ‌های جامعه‌ هستند و پیاده‌روها بخشی از زیرساخت‌های نادیده گرفته شده‌ی ما هستند که پتانسیل زیادی برای اجتماعات آینده در شهرهای همیشه در حال رشد ما دارند.»
همان‌گونه که تیم این پروژه بیان می‌کند، کاشی جوّی کارکردهایی را که به صورت سنتی از هم جدا بودند، با یکدیگر جفت و جور کرده و آن‌ها را توسعه می‌دهد. با توسعه‌ی کاشی جوّی، پیاده‌روهای آینده در عین کمک به رشد طبیعت شهری و بهبود خرداقلیم، آب را نیز جمع‌آوری و هدایت می‌نماید. بدین طریق این کاشی برای شهروندان ارزش افزوده ایجاد می‌کند و سطح کیفیت زندگی و سلامت عمومی را در شهر بالا می‌برد. این پروژه به عنوان راه حلی کلی تلقی شده که می‌تواند با همکاری جاده‌ها، مسیرهای دوچرخه، علامت‌ها، مبلمان شهری، میادین شهر و طبیعت شهری نتیجه‌بخش باشد.
نینا هئیا، شهردار امور فنی و زیست محیطی، در تاریخ ۲۷ سپتامبر به طور رسمی این پیاده‌رو را در نوربروی کپنهاگن افتتاح کرد.

logo-samandehi