به بهانه ی روز جهانی سالمند، 1 اکتبر

معرفی هنرمند عکاس Karsten Thormaehlen


همه ما از پیر شدن واهمه داریم و نمی خواهیم در مورد چروک شدن، بستری شدن و یا تحمل بیماری آلزایمر فکر کنیم اما با این حال، باید با این واقعیت روبرو شویم که پیر شدن یک حقیقت است.

کارستن تورملن، عکاس آلمانی که معتقد است همه ما باید خوش بینانه تر آینده خودمان را تصور کنیم، از برخی مردم و مکانهای پر زرق و برق دنیا عکاسی کرده است. او به نقاط عجیب و غریب رفته و مدل های پرطرفدار و لوکس را با لنز خود ثبت کرده است.

تورمَلِن 53 ساله، که موضوع کهنسالی را برای مجموعه عکسهایش برگزیده است، از صدساله هایی در آلمان، ایتالیا و ژاپن عکاسی کرده است.او می خواهد با تشویق و ترغیب مردم نشان دهد که زیبایی را می توان تقریبا در همه چیز پیدا کرد.

وی متولد 28 ژوئیه 1965، یک عکاس، سردبیر و مدیر خلاق در آلمان است. هدف او به عنوان یک عکاس نشان دادن یک نمایش هنری از زندگی در کهنسالی است که مردم را به فکر کردن درمورد آن وامیدارد.

هر دهه زیبایی خاص خود را دارد، اهداف و مقصود خاص خود را دارد، و افراد کهنسال تنها از نظر جوانان، پیر هستند. او معتقد است مردم بسیار قدیمی، عکاسی را به شکلی کاملا متفاوت نگاه می کنند و به نظر می رسد سوژه های صدساله اش، لذت و خوشی را در تجربه پیدا میکنند. او معتقد است که بسیاری از صدساله ها هنوز در جوامع خود بسیار فعال هستند.

در ایتالیا، او از جزیره ساردینیا ( Sardinia ) بازدید کرد، جایی که خانواده های قدیمی ترین برادران و خواهران جهان در آن زندگی می کنند. سن کلی 9 خواهر و برادر به 827 سال میرسد و مسن ترین آنها 105 سال سن دارد.

او اولین عکسهای خود از صدساله ها را، در کشور خود، آلمان، قبل از رفتن به ایتالیا ثبت کرد.

ژاپنی ها موضوع جدید او هستند. با توجه به اینکه ژاپن یکی از جوامع سالخورده در جهان است، ( زنان ژاپنی متوسط طول عمر خود را در 86 سالگی دارند). او در ماه ژوئیه برای هشت روز از آنجا بازدید کرد و عکس های هشت صدساله را در ناگویا و توکیو ثبت کرد.

تورملن سوژه های خود را به روش های مختلفی یافت. او برخی را از طریق افرادی که کارش را دیده بودند کشف کرد، برخی را از طریق نوه هایشان، برخی را از طریق تبلیغات و برخی را با صحبت با مدیران خانه هایی که سکونت داشتند.

وی می گوید: "از آنجایی که من در سالهای بسیاری در صنعت زیبایی به عنوان مدیر هنری کالاهای لوکس و مارک های آرایشی کار می کردم، می دانم که برای رسیدن به زیبایی کامل چه می کنند. من معتقدم زیبایی واقعی متکی به آگاهی خود است."

او به عنوان یک عکاس تجاری کار می کند و عکس می گیرد. از سال 2010، او به عنوان استادیار، سخنران و سخنگوی مهمان در جشنواره های عکس دانشکده ها و دانشگاه های مختلف، از جمله دانشگاه (RheinMain )، آکادمی هنرهای تجسمی فرانکفورت یا Fürstenecker Fototage کار کرده است.

وی پس از برگزاری نمایشگاه هایی در سراسر اروپا، با عنوان صدسالگی، در سال 2011 کتاب (Happy at Hundred) را منتشر کرد.

از دیگر انتشارات این هنرمند میتوان (Rome )،(Jahrhundertmensch )،(Silver Heroes )،( Aging Gracefully) و (100 Jahre Lebensglück ) را نام برد.

وی همچنین در سال 2017، به برنامه ( artist-in-residence ) در مؤسسه ی پزشکی دانشگاه ایالتی زوریخ (IREM) دعوت شد.

Erika, 101 and Erna, 103

Erwin, 102 and Fritz, 100

Gerhard, 101 and Hilde, 101

Hildegard, 101 and Käthchen, 102

Lisabeth, 100 and Paula, 100


تهیه و تنظیم : بهاره زالی

منابع : wikipedia/ japantimes/ mnn / ageofnoretirement/ issueno206/


logo-samandehi