نمایش فیگورهای واقعی در دنیای خیالی و رویایی

روایت شکوفه کریمی از نمایش آثارش در گالری خط سفید / گزارش تصویری


نمایشگاهی از نقاشی های شکوفه کریمی تحت عنوان "استتار" از 27 مهرماه الی 7 آبان ماه در گالری خط سفید برگزار شد.

شکوفه کریمی متولد سال ۱۳۶۰ تهران و دارای مدرک کارشناسی در رشته نقاشی دانشکده هنر و معماری تهران مرکز است.

کریمی هدف اصلی جمع آوری مجموعه آثارش را قراردادن فیگورهای واقعی در دنیای خیالی و رویایی... دور کردن انسان دنیای مدرن و پر آشوب و قراردادن آن در دنیایی پر از صور خیالی که گاه و بی گاه آنها را می توان در خواب و رویا و یا حتی در واقعیت به شکل دیگری دید. دانست و در ادامه در رابطه با روند شکل گیری ایده تا اجرای آثارش توضیح داد: نقاشی تماما تصادف است. جدا از پرتره ها و فیگورها،می توانم فضا را از قبل در ذهنم مجسم کنم اما بندرت می توانم آنچه را که پیش بینی کرده ام نقاشی کنم چرا که نقاشی خودش را در لحظه با رنگ و فرم و شکل تغییر میدهد و شکل تازه تری به خود میگیرد و آنجاست که تمام تلاشم را می کنم تا این تصادفات را با تداوم و پیوستگی در آثارم حفظ کنم و آنرا گسترش دهم. همه چیز در آثارم خودشان دست به دست همدیگر میدهند و داستان خود را هویدا میکنند، تمامشان ایماژهای دیگری در من رشد میدهند و با رنگ ها و خط ها و فرمها به آنها جان تازه ای می دهم و مطمئنا از میان همین تصادفات به چیز بسیار ژرف تری از واقعیت آنچه می خواستم می رسیدم.

تمام تابلوها قبل آنکه بخواهم تصویری را بر روی آن نقش کنم دارای زیر رنگ هستند که رنگ آنها را با توجه به سوژه اصلی انتخاب میکنم، در بعضی از آثار بعد از زیر رنگ از بافت استفاده میکنم و بعضی دیگر بعد از نقش کردن سوژه اصلی بافت و فضا به آن اضافه می شود. به رنگها ی مکمل در کارهایم تمایل دارم، گاه پالت رنگم محدود و گاه بیش از ۱۵ رنگ را بر روی پالتم چیدمان میکنم. بین رنگ رقیق و پر مایه کار میکنم، بخشی نازک و بخشی دارای غلظت رنگ. ترکیب رنگها در آثارم در غالب کلمات نمی گنجند و کاملا حسی و غریزی و تجربی هستند.
تمام آثار در مدت زمان طولانی شکل گرفته اند و مانند زنجیر به یکدیگر متصل و در طی این فرایند تابلوهای بسیاری حذف شده اند یا تغییر شکل داده اند و در طی این تغییرات به نقطه ای دورتر و بدیع تر جلو رفتم و در نهایت به این مجموعه رسیدم که در طی ۳ سال اخیر شکل گرفته اند.

این هنرمند نقاشی در توضیح تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثارش بیان کرد: در این مجموعه تعداد ۴۱ اثر از ابعاد ۲۰*۲۰ تا ۲۰۰*۱۸۰ ارائه شده بود، تابلوهای کوچک از فضاهای رئالیستی فاصله گرفته و به فضاهای اکسپرسیونیستی و انتزاعی نزدیک شده اند و خودشان را در ازدحامی از پیوندها و فروپاشی ها،حالات روحی بیان میکنند؛ رنگ و سوژه ها دارای پیوند عمیقی با یکدیگرند و تابلوهای با ابعاد بزرگتر دارای روایتی تلخ شروع به شاخ و برگ دادن می کنند و قصه بلندتر از رنگ فریاد می زند؛ فیگور خود را با فضاهای تخیلی و رویایی هماهنگ می کند و با نگاهی نافذ، مخاطب را به درون تابلو دعوت می کند و او را در درون تابلو به چرخش وا میدارد.

به طور کلی آثار این مجموعه ترکیبی از سبکهای اکسپرسیو و انتزاعی، سوررئال و رئال است.

شکوفه کریمی درمورد دلیل انتخاب عنوان "استتار" و مفهوم آن برای مجموعه آثارش گفت: استتار به معنی در پرده شدن، پنهان کردن؛ پوشیدگی
استتار در آثارم همان پرتره ها و فیگور هایی هستند که خود را به صورتی همرنگ با فضای کار استتار کرده اند که اشاره به انسانهایی است که خود را به شکلی موزیانه با نقابهای متعدد و گاه با شکل و صورتی ناب و خالص به ما تحمیل می شوند و روند حیاط و زندگی ما را شکل میدهند و ما را برای اتفاقاتی بزرگتر در آینده آماده می کنند.

کریمی ضمن بیان این نکته که خلق آثارش تماما بر گرفته از حالات روحی خود و افراد جامعه و تجربه های هنری و شخصی وی در طی سالها بوده است؛ در ادامه افزود: دقیق نمی توان گفت مسیر شناخت و کنکاش درونی از کجا آغاز شده اما در کل از همان جایی که همه چیز در درونم خُرد شد و با چسباندن تکه های از هم گسیخته خود مسیر تازهای برای خلق آثارم شکل گرفت؛ و مطمئنا ادامه خواهد داشت تا لحظه ی آخر و هیچگاه پایانی نخواهد داشت.


logo-samandehi