گروه معماری زاها حدید و ETH زوریخ

غرفه بتنی بافتنی سه بعدی با قابلیت حمل و نقل با چمدان


یک سازه بتنی پنج تنی به عنوان بخشی از نخستین نمایشگاه ZHA است که پارچه بافته شده شامل 350 کیلومتر نخ به وزن 25 کیلوگرم از مکزیک تا زوریخ درون دو چمدان شطرنجی حمل شد.

به گزارش گالری آنلاین، ETH زوریخ که با گروه محاسباتی و طراحی معماران زاها حدید (ZHCODE) و Architecture Extrapolated (R-Ex) همکاری می‌کند، از پوسته سه‌بعدی بافتنی رونمایی کردند.

پیش نمونه KnitCandela نمایش دهنده نخستین کاربرد از این تکنولوژی در مقیاس معماری است، یک سازه بتنی پنج تنی به نمایش در آمده در موزه هنرهای معاصر دانشگاه در مکزیکو سیتی.

به عنوان بخشی از نخستین نمایشگاه ZHA در آمریکای لاتین، KnitCandela به معمار و مهندس اسپانیایی-مکزیکی Fleix Candela از طریق بازسازی سازه‌های پوسته‌ای بتنی اختراعی وی به واسطه یک تکنولوژی خلاقانه چهارچوب KnitCrete ادای احترام می‌کند. با داشتن زمان بافت 36 ساعته، شبکه کابلی و سیستم چهارچوب پارچه‌ای اجازه ساخت سطوح بتنی تاثیرگذار با شکل آزاد را بدون نیاز به قالب گیری می‌دهد.

پارچه بافته شده برای KnitCrete که توسط ETH Zurich توسعه یافته است، شامل 350 کیلومتر نخ به وزن 25 کیلوگرم از مکزیک تا زوریخ درون دو چمدان شطرنجی حمل شد. بنابراین پوسته‌های بتنی نازک دوانحنائی غرفه، علیرغم مساحت 50 متر مربعی آن در مجموع تنها 5 تن وزن دارند.

فضای داخلی پارچه‌ای رنگی و نرم پوسته KnitCandela و فضای بیرونی بتنی سخت آن از همه زوایای دید قابل مشاهده است. الگوی نواری پارچه بیانگر فرایند ساخت بافت و تفارن شعاعی شکل آن است. این الگوگذاری درکنار نمودار بودن همزمان سطوح نرم داخلی و سخت خارجی پوسته، تجربه فضایی بازدیدکننده و خمیدگی شکل KnitCandela را ارتقاء می‌دهد.


logo-samandehi