نگاهی به طراحی مهدکودکی با هدف ارتقا تعاملات در کودکان در کشور اسلوونی


این مهدکودک با هدف تشویق تعاملات، یادگیری موثر و کار گروهی طراحی و اجرا شده است. در طراحی داخلی از پلان بازی استفاده شده که شامل راهروها و پله هایی است که دسترسی و چشم انداز به کلاس ها را ممکن می سازند.

به گزارش گالری آنلاین، منطقه بزرگ و بازی به مساحت ۷۰۰ متر مربع منطقه بازی نامحدودی را برای کودکان ایجاد کرده است و اتاق های بازی با درهای کشویی به هم متصل شده اند.

کودکان در این مهد کودک حداقل دو تا سه ساعت در روز به طور متوسط با انتخاب آزادانه به فعالیت و بازی و مشارکت در فعالیت ها می پردازند که این به آن ها اجازه می دهد تا در گروه های سنی مختلف کنار هم قرار گیرند و در تعامل بیشتری با معلمان، فضای دوستانه و جذابی را داشته باشند.

در طراحی داخلی این فلسفه و هدف در فضاها مورد توجه قرار گرفته شده که به جای هشت اتاق مشابه، هر اتاق دارای تجهیزات بازی و محیط های یادگیری متفاوتی است. بعضی از اتاق های بازی علمی تر و بعضی برای موسیقی و هنر یا ورزش، و یا فقط بازی طراحی شده اند.

بیش از ۶۵ نوع فعالیت در گوشه و کنار در نظر گرفته شده که می تواند آزادانه توسط کودکان انتخاب شود. رویکرد تفریحی به کودکان فرصتی برای لذت بردن از برنامه ها و دسترسی نسبتا بیشتری را به فعالیت های سرگرم کننده و بازی و یادگیری در مقایسه با مهدکودک های سنتی فراهم می آورد.

تعاملات و ارتباطات اجتماعی بیشتر منجر به توسعه مهارت های اجتماعی، EQ و IQ می شود و در طول زمان طراحی فضا با پلان باز و فضاهای خلاقانه و انعطاف پدیر نتایج موثرتری را در احساسات و هوش و یادگیری کودکان خواهد داشت.

هسته اصلی ساختمان یک منطقه مرکزی چند منظوره با پله های رنگارنگ چند منظوره است که به کودکان کمک می کند تا رنگ ها و اعداد را یاد بگیرند و در طراحی دیوارهای جانبی پله ها از تخته سیاه به عنوان یک بوم بزرگ برای هنر و نقاشی کودکان استفاده شده است.

در زیر پله ها فضای ذخیره سازی و غرفه خاصی با بالشتک هایی وجود دارد که در آن کودکان می توانند آرامش بیشتری را از بقیه مناطق فعال تجربه کنند.

در طراحی بیشتر مبلمان از پایه های چرخدار استفاده شده که اجازه می دهد تا تغییرات سریع و کارآمد و تنظیمات فضایی مختلف در فضا صورت گیرد و این نشان از طراحی انعطاف پذیر برای کودکان است.

کلیپ های موضوعی، تخته های متعدد، تجهیزات ورزشی همه جانبه و دسترسی به تجهیزات، کودکان را تشویق می کند تا فعالانه، به کشف و خلاقیت در فضا بپردازند.

علاوه بر امکانات و طراحی هوشمندانه این ساختمان به عنوان یک فضا با مصرف کم انرژی طراحی و ساخته شده است، ساخت و ساز پایدار، عایق بندی گسترده، پنجره های با کیفیت و مصرف انرژی کم (کمتر از ۳۲ کیلو وات ساعت در متر مربع) باعث می شود که انرژی ساختمان کارآمد بوده و همچنین زمان ساخت نیز تنها در چهار ماه تکمیل شود.

زمین بازی با استفاده از متریال های طبیعی طراحی شده است و چشم انداز مناسبی ایجاد کرده است. در واقع ترکیب کلی نوع فضا و سبک طراحی، سبب شده تا کودکان علاقه زیادی به فضا داشته و بسیاری از آنها حاضر نیستند بعد از ظهر به خانه بروند.

علاوه بر آن به دلیل موثرتر نمودن مهد از مرکزی به عنوان یک مرکز اجتماعی برای جلسات، سمینارها، یوگا، رقص و درس های Pilates استفاده می شود. این مهدکودک در مقایسه با مهدکودک های سنتی سبب تعاملات بیشتری بین کودکان با گروه های سنی مختلف، تعامل بیشتر با معلمان و کارمندان، افزایش روحیه همکاری و کار گروهی، فعالیت بیشتر کودکان و افزایش هوش و خلاقیت گشته است.

منبع: دکوبوم/archilovers

logo-samandehi