گزارش تصویری آثار تاریخی و باستانی ایران، بابل، آشور و ... در موزه لوور پاریس

بخش اول


موزه لوور پاریس عظیم‌ترین موزه جهان است و بیش از ۳۵ هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود، همچنین ۲۵۰۰ اثر باستانی و ارزشمند ایرانی در این موزه به چشم می‌خورد که روزانه هزاران نفر از این آثار بازدید می کنند.

در سلسله گزارش های تصویری موزه لوور به بررسی آثار متعدد این موزه خواهیم پرداخت.

به گزارش گالری آنلاین، موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده‌است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

موزه لوور در فرانسه بخش عظیمی از آثار تاریخی و باستانی ایران را در دل خود جای داده است که توجه بیشتر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. «سالن ایران» در موزه لوور فرانسه به دلیل گستردگی و تعدد و تنوع اشیاء متعلق به ایران، یكی از بزرگترین بخش‌های این موزه است. به طوری كه دیدن همه اشیاء گرانبها و ارزشمند ایرانی موجود در آن، در یك روز و دو روز امكان پذیر نیست.

همانطور که گفته شد، چیزی حدود ۲۵۰۰ اثر تاریخی که مربوط به ایران است در موزه لوور فرانسه وجود دارد که در سالن‌های ۱۲ تا ۲۰ جانمایی شده‌اند.

در این موزه آثار هنری، تاریخی، فرهنگی، نقاشی، مجسمه‌های مرمری، طراحی‌های مختلف، کاشی کاری، سرامیک، فلز، سفال، سنگ نگاشته، فرش، قالیچه و بسیاری اشیاء و اجسام دیگر قرار دارد.

مهمترین آثاری که در طبقه همکف سالن‌های مربوط به ایران قرار دارد، گاو بالدار مربوط بین النهرین، تابوت‌ها، الهه عشق و زیبایی و... است.
برخی اشیاء و آثار تاریخی در بخش ایران موزه لوور آنقدر حجیم هستند که برای حرکت دادن آنها نیاز به تریلرهای بسیار بزرگ بوده است و مشخص نیست چگونه این اجسام از ایران به فرانسه حمل شده‌اند.

گفته می‌شود بیشترین آثار تاریخی که از ایران خارج شده است مربوط به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه است که در آن زمان‌ها امتیازات ویژه‌ای برای کشف و خارج کردن اشیاء و اجسام تاریخی ایران به فرانسوی‌ها داده شده بود.



logo-samandehi