محققان MIT راهی را برای حرکت دادن سنگ‌های ۲۵ تنی با دستان خالی پیدا کرده‌اند

شرکت «متر دیزاین» (واقع در شهر کمبریج) اخیراً نتایج تحقیقاتش روی ساخت نوع خاصی از بتن را منتشر کرده است که وزن بسیار کمی دارد و می‌تواند به راحتی جابه‌جا شود.


به گزارش گالری آنلاین، این تحقیقات در همکاری با بخش تحقیق و توسعهٔ جهانی شرکت تحقیقات ساخت‌وساز «سمکس» انجام شده‌اند. این دو شرکت روشی را برای جابه‌جا کردن و چرخاندن سنگ‌های غول‌آسا بدون نیاز به جرثقیل یا تجهیزات سنگین کشف کرده‌اند.

مدیر آزمایشگاه متر دیزاین، «برندون کلیفورد»، جزییات نتایج این تحقیقات را در همایش «تد ۲۰۱۹» در شهر ونکوور کانادا ارایه داد. ویدیوهای تهیه‌شده از این تحقیقات نشان می‌دهند که می‌توان اشکال بتنی بزرگ را به راحتی جابه‌جا کرد و آن‌ها را به شکل پلتفرم‌های چندطبقه، دیوار و حتی پلکان در آورد. این اجزای بتنی دارای لبه‌های گرد و دستگیره‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا بتوان به راحتی آن‌ها را تکان داد، چرخاند یا غلطاند.

تمرکز این تحقیقات روی چگالی بلوک‌های سنگی عظیم (MMU) و مرکز جرم آن‌ها بود. می‌توان با استفاده از بتن با چگالی متغیر، مرکز جرم را دقیقاً در نقطهٔ مورد نظر قرار داد تا بتوان پایداری بلوک‌ها را کنترل کرد. به این ترتیب، می‌توان این بلوک‌های عظیم‌الجثه را به راحتی حرکت داد تا در جای خود قرار بگیرند.


logo-samandehi