گزارش تصویری نمایشگاه «آینده یک سنت در مجسمه سازی امروز ایران» در موسسه صبا (بخش دوم)

موسسه صبا با همکاری کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) از شنبه 28 اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه «آینده یک سنت در مجسمه سازی امروز ایران» شده است.

این نمایشگاه در نگارخانه استاد فرشچیان بر اساس شعار ایکوم جهانی: آینده ی یک سنت، این مفهوم را به مجسمه سازی معاصر ایران پیوند زده است.

در این نمایشگاه، ۱۰ هنرمند بزرگ و صاحب نام ایران انتخاب شده اند که با استفاده از متریال، تکنیک، عناصر و شیوه های هنرهای سنتی و اصیل ملی همچون: خاتم کاری، سفالگری و... که هنرهای تاریخی کشورمان محسوب می شوند آثاری مدرن و ‌معاصر را خلق و اجرا کرده اند‌.
بدین ترتیب «آینده یک سنت» افقی است از پیوند سنت هنرهای کاربردی و‌ تاریخی ایرانی با مجسمه سازی معاصر و تلفیق این سنتها با بیان نوین.

حضور نام های طراز اول، صاحب سبک و جریان ساز هنر معاصر در «آینده یک سنت در مجسمه سازی امروز ایران» بر اعتبار و اهمیت آن افزوده است. نام هایی چون: منیر شاهرودی فرمانفرماییان (آینه کاری)، پرویز تناولی (برنزکاری و مفرغ)، و بهزاد اژدری (سفال)

از دیگر هنرمندان حاضر در این عرصه که هریک با بهره از یک مدیوم هنری سنتی و ایرانی، به یک رویکرد و فرم تازه در هنر مجسمه سازی و حجم رسیده است، می توان از استادان: مهدی شیراحمدی (خاتم)، اعظم حسین آبادی (عروسک سازی)، مجید فداییان (کتاب آرایی)، محمدرضا خلجی (قلمزنی)، بهداد لاهوتی (آهن کاری)، حجت سالار محمدی (سنگ کاری)، سیدعلی سیدعلی خانی (سیاه چادر دوزی) نام برد.
طراح و گردآورنده این نمایشگاه، آرمین پور فهیمی است.

گفتنی است در روز پایانی نمایشگاه، نشستی تخصصی با حضور هنرمندان و صاحبنظران به بررسی و تحلیل آثار و ترسیم افقها و نسبتهای سنت و ‌مدرنیزم در مجسمه سازی معاصر ایران و‌ گرایشها و جریانهای آن اختصاص خواهد یافت.

«آینده ی یک سنت» تا ۲ خرداد، همه روزه بجز روزهای تعطیل از ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر میزبان تمامی علاقمندان تجربه ها و نگاههای نو در هنر معاصر خواهد بود.


















logo-samandehi