صدایش را نمیتوان نوشت اما...

گزارش تصویری نمایشگاه خوشنویسی ذره ای عشق در گالری گویا (بخش سوم)

صدایش را نمیتوان نوشت اما بسیار در سکوت کارگاه خطاط در فضا منتشر شده است. صدای حرکت نوک قلم آغشته به جوهر بر سطح کاغذ خوشنویسی هنگام کشش خط بلندی از یک حرف که در زمینه اثرش بافت آن از تلاقی جوهر و کاغذ بر جا مانده.

هر چند نمیتوان صدایش را نوشت اما همین لحظه با تصورش این صدا را در ذهن می‌شنویم و تکرار میشود...

صدای لحظات به رقص در آمدن قلم در دست خطاط و عشقبازی رنگ با تار و پود کاغذ...

چه در درون تحریر درآورنده کلمات در لحظه هایی که واژه ها را از روی سطح سفید نمایان میکند، می‌گذرد؟ که ثمره اش رقعه‌ ای میشود حاصل عاشقی های مردی با معنی.

لحظه نظاره کردن بر این خطوط و کشیدگی‌ها، میتوان غرق شد در حال و هوای ثانیه های پر شکوه خلقِ نه یک کلمه، بلکه خلق یک نظم هندسی که برآمده از عشق نهفته در مفاهیم واژه است.

نظمی که نه فقط در سیاهی ها که در ریتم حرکت زمینه همچون موج از حرکت باز‌نمی‌ماند و در جایی گره میخورد با فرم نوازشگر نقوشی تذهیب که چون حرکت نسیم به میانه‌ی شاخ و برگ های درختان به رقص در می‌آیند.

خط آسمانی نستعلیق برترین شکل بصری منطبق با نرمی، لطافت و ارامش کلام و ادب پارسی است و تلفیق بی بدیلی از کمال، وقار و صلابت را به نمایش میگذارد.

فرم های نرم این نوع از خط ویژگی متمایز کننده و منحصر به ایران کننده آن است.

نمایشگاه "ذره ای عشق" تا ۱۲ دی ماه همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ در گالری گویا به نشانی تهران، خیابان کریمخان، روبروی خیابان ایرانشهر، خانه فرهنگ و هنر گویا دایر خواهد بود.

logo-samandehi